گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

4 بازار عمده اقتصادی کشور به مذاکرات و جمع‌بندی توافق هسته‌ای واکنش سرد نشان دادند.
روزنامه همشهری در این باره نوشت: برخلاف انتظار قیمت‌ها کاهش پیدا نکردند. به نظر می‌رسد فضاسازی‌های غیر رسمی و عمدتاً رسانه‌ای که درباره اوضاع پس از توافق هسته‌ای ایجاد شده بود، اصلی‌ترین دلیل بر ایجاد انتظارات غیر واقعی یا بیشتر از حد انتظار درباره نتایج لغو احتمالی تحریم‌ها بود.


همشهری افزود: کارشناسان همیشه توصیه می‌کردند که انتظارات عمومی از نتایج مذاکرات باید مدیریت شود تا پس از توافق احتمالی یکباره با موج مطالبات مواجه نشویم. تحولات روزهای اخیر در بازارهای مختلف نشان داد که چنین توصیه‌هایی با واقعیات موجود همخوانی داشته است.
این روزنامه می‌نویسد: آنچه مسلم است قیمت‌ها در بازارهایی مانند ارز، مسکن و خودرو نه تنها کاهش پیدا نکرده که مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند در بهترین حالت وضعیت فعلی قیمت‌ها تثبیت می‌شود یا اینکه آهنگ افزایش قیمت تند نخواهد بود حتی برخی مقامات از افزایش قیمت خودرو سخن گفته‌اند. این در حالی است که این انتظار در عرصه عمومی شکل گرفته بود که قیمت‌ها با انجام توافق کاهش پیدا خواهد کرد.
شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، وضعیت بازار مسکن باشد. بازار یاد شده طی 2 سال گذشته در وضعیت رکود قرار داشته و از همین رو فعالان این بخش از اقتصاد کشور ابراز نارضایتی می‌کنند. با این حال عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: بازار مسکن یک بازار داخلی است و توافق هسته‌ای نمی‌تواند تأثیر مستقیمی بر بازار مسکن بگذارد.
در این میان بیشترین انتظار برای کاهش قیمت ارز بود. از فروردین ماه امسال که توافق لوزان اعلام شد تا 23 تیر ماه که نتیجه جمع‌بندی مذاکرات به پیش رفت، برخی گمان می‌کردند نرخ ارز با کاهش قابل ملاحظه‌ای رو به رو خواهد شد. اما نه تنها این اتفاق نیفتاد که ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی پیش‌بینی کرده که ریزش چند روز اخیر قیمت ارز موقتی است.
همشهری در ادامه گزارش خود می‌نویسد: به رغم ورود شرکت‌های خودروسازی آلمانی و فرانسوی برای تداوم مذاکرات و همکاری با شرکت‌های خودروسازی داخلی، کاهش تقاضای نسبی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی و اعمال تخفیف‌های 2 تا 16 میلیون تومانی توسط برخی شرکت‌های وارد کننده خودروهای خارجی برای باقی ماندن در بازار کشورمان، مسئولان وزارت صنعت و شرکت‌های خودروسازی داخلی همچنان بر طبل افزایش قیمت خودرو می‌کوبند.
پس از آنکه محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با رد هر گونه کاهش قیمت خودروهای داخلی، ارزان شدن خودروهای وارداتی را منوط به کاهش نرخ ارز دانست، خودروسازان داخلی نیز از گرانی خودرو پس از لغو تحریم‌ها خبر می‌دهند.
همشهری همچنین از نزول بورس پس از مذاکرات وین برخلاف انتظار اولیه خبر داده است. به زعم کارشناسان شاخص بورس تهران اثرات روانی نزدیک شدن به توافق را چند هفته قبل از انجام توافق هسته‌ای پیشخور کرده و شاخص بورس برای صعود دوباره به این نیاز دارد که توافق‌ها اثر واقعی‌اش را روی اقتصاد و سود شرکت‌های بورس نمایان کند. در واقع رفع تحریم‌های اقتصادی باید منجر به رشد سود شرکت‌های بورس و در نهایت شاخص بورس تهران شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">