گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادای توضیح درباره توافق محرمانه با کشورمان به سنای آمریکا می‌رود. احضار آمانو از سوی سنا در حالی است که مجلس شورای اسلامی تعطیل بوده و به زودی نیز برای 3 هفته دیگر تعطیل خواهد شد!

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طول 12 سال نظارت بر روند فعالیت هسته‌ای ایران، با اینکه حتی یک سند نیز در خصوص انحراف برنامه هسته‌ای کشورمان در اختیار نداشت، در هیچ کدام از گزارش‌های متعدد، صلح‌آمیز بودن فناوری هسته‌ای در ایران را تایید نکرد.
حال با وجود محرمانه بودن توافق اخیر ایران و آژانس، رسانه‌های خبری از سفر دبیر‌کل آژانس به آمریکا خبر داده‌اند.
خبر گزاری «رویترز» در گزارشی اعلام کرد: آژانس انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس چهارشنبه هفته جاری برای حضور در سنای آمریکا جهت توضیح درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به واشنگتن سفر خواهد کرد.
به گزارش فارس، کمیته روابط خارجی سنا و برخی دیگر از کمیته‌های این مجلس و مجلس نمایندگان آمریکا این روزها صحنه پرسش و پاسخ‌های طولانی‌مدت در خصوص جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 است.
 هدف اصلی حضور آمانو
 آگاهی سناتورها 
از جزئیات توافق است
پایگاه خبری «هیل» در گزارشی اعلام کرد: دو سناتور ارشد آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند هدف آنها از دعوت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آگاهی از جزییات توافق هسته‌ای محرمانه با ایران موسوم به «نقشه راه» است.
سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و «بن کاردین» سناتور ارشد این کمیته در بیانیه فوق اعلام کردند: به منظور آگاهی کامل کنگره از جزییات و تبعات توافق هسته‌ای، اطلاع از نقش آژانس در اجرای این توافق با ایران برای ما حائز اهمیت اساسی است.
در ادامه این بیانیه آمده است: چشم به راه رایزنی با آژانس درباره نحوه نظارت و راستی‌آزمایی از تعهدات هسته‌ای ایران به موجب سند برجام هستیم.
ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از توافق بر سر یک «نقشه‌ راه» جهت حل و فصل مسائل مربوط به فعالیت‌های ادعایی هسته‌ای گذشته ایران خبر دادند.
احضار آمانو از سوی سنای آمریکا در حالی است که در این برهه حساس و تاریخی مجلس شورای اسلامی تا 18 مرداد جلسه‌ای نخواهد داشت و سه هفته پایانی شهریورماه نیز بهارستان تعطیل است. هفته اول برای سرکشی از حوزه‌های انتخابیه و دو هفته بعد نیز تعطیلات تابستانی! 
تعطیلات مجلس در برهه پایانی مذاکرات و دستیابی به توافق و دوران کوتاه فرصت بررسی آن در حالی است که نهادهایی مانند شورای روابط خارجی آمریکا - به عنوان نهادی غیرحاکمیتی- نیز در این زمان حساس تعطیلات خود را ملغی کرده و به موضوع بحث و بررسی درباره این توافق می‌پردازد! این موضوع را ریچارد هاس رئیس این شورا در گفت و گو با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرده است.
 ابراز رضایت مقامات آمریکایی از مفاد توافق ایران و آژانس! 
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا و سایر مقامات این کشور در خلال جلسه‌های استماع در هفته‌های گذشته با ابراز رضایت از فرایندهای مورد توافق بین ایران و آژانس وعده داده‌اند در جلسات غیرعلنی، مفاد نقشه ‌راه مورد توافق را برای نمایندگان کنگره توضیح دهند.
«رضا نجفی» نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته با ارسال نامه‌ای به مدیرکل آژانس رسما نسبت به اظهارات غیر مسئولانه مقامات آمریکایی اعتراض و از سوءاستفاده احتمالی و یا درز اطلاعات از آژانس به بیرون هشدار داده بود.
نجفی خاطرنشان کرد: توافق ایران و آژانس جزئی از برجام نیست بلکه حاوی موضوعات فنی است و محرمانه بودن آن هم در مناسبات آژانس و سایر کشورها نکته جدیدی نیست.
 مفاد توافق محرمانه ایران و آژانس
 موضوع نشست «وندی شرمن» 
با اعضای کنگره 
به گزارش خبرگزاری‌ها، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری مدعی شد: مذاکره‌کنندگان ما درباره محتوای توافق محرمانه ایران و آژانس اطلاع دارند و براساس تعهدی که دارند در نشست‌های محرمانه، اطلاعات مهمی در اختیار نمایندگان کنگره قرار داده‌اند.
ارنست افزود: تا جایی که اطلاع دارم «وندی شرمن» در نشست محرمانه با اعضای کنگره در اوایل هفته حضور داشت و پیشنهاد داده است که به نمایندگان سنا نیز در نشستی محرمانه توضیح بدهد.
 مونیز: بازرسان ما از سایت‌های اعلام نشده
 بازدید می‌کنند
«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در کنفرانس خبری کاخ سفید گفت: بازرسان ما برای بازدید از سایت‌های اعلام نشده به همه جای ایران دسترسی دارند و این دسترسی با زمان مدیریت شده انجام می‌شود.
مونیز افزود: این توافق به ایجاد ابزار بیشتر برای جامعه اطلاعاتی منجر می‌شود.
وی مدعی شد: اگر ایران از تعهدات خود سرپیچی کند، با پاسخ متقابل روبرو می‌شود که بازگشت همه یا بخشی از تحریم‌ها، مولفه اجرایی این پاسخ را تشکیل می‌دهند.
 دیدار وزیر انرژی آمریکا با سران سازمان‌های صهیونیستی
شیکاگو سان‌تایمز در گزارشی نوشت: «ارنست مونیز»، وزیر انرژی آمریکا روز جمعه با سران سازمان‌های صهیونیستی در آمریکا دیدار و با آنها درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرد.
 برخورد سلیقه‌ای اتحادیه اروپا در خصوص رفع تحریم‌ها
به گزارش تسنیم، اتحادیه اروپا دو شرکت نفتی ایران را از فهرست تحریم‌های خود خارج کرد. این نخستین اقدام اتحادیه اروپا از زمان حصول توافق هسته‌ای وین است.
شرکت عملیات و مدیریت پتروپارس و شرکت مهندسی منابع پتروپارس اعلام کرده بودند که برای قرار دادن آنها در فهرست تحریم‌ها مدرک کافی وجود ندارد. این شرکت‌ها بخشی از یک گروه هستند که مشغول استخراج گاز طبیعی در میدان گازی پارس جنوبی هستند. شرکت‌های مذکور در ماه مه از دادگاه اتحادیه اروپا فرجام‌خواهی کرده بودند.
در یادداشت خزانه‌داری انگلیس آمده است: بلوکه کردن دارایی‌ها از این پس در مورد این شرکت‌ها اجرا نمی‌شود.
دادگاه اتحادیه اروپا پس از آنکه عدم مخالفت شورای اروپا را دریافت کرد، این شرکت‌ها را از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.
برداشته شدن تحریم‌ها علیه این دو شرکت در حالی است که این دادگاه اروپایی تحریم‌ها ضد دو شرکت دیگر ایرانی به‌ نام‌های پتروپارس ایران و خدمات میادین نفتی پتروپارس را پابرجا نگه داشته است،  چون این شرکت‌ها سهم بیشتری در گروه مادرشرکت ملی نفت ایران دارند.
 امید واهی آمریکا برای
 تغییر رفتار ایران در منطقه
«نیویورک ‌تایمز» در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: وزیر خارجه آمریکا امیدوار است پس از تثبیت برجام، با ایران در خصوص پایان حمایت از دولت سوریه گفت‌وگو کند.
نیویورک‌تایمز بر این باور است که از منظر کارشناسان، بعید است که ایران در خصوص سوریه و حزب‌الله لبنان با خواسته‌های آمریکا کنار بیاید.
بلومبرگ نیز در گزارشی اعلام کرد: «یاکوس اودیبرت» مشاور ارشد رئیس جمهور فرانسه گفت اگر کنگره آمریکا برجام را رد کند، می‌توانیم به توافق بهتری دست یابیم.
اودیبرت افزود: برخلاف ادعاهای وزیر خارجه آمریکا رد این «توافق» در کنگره موجب فروپاشی تحریم‌ها و تنها ماندن واشنگتن نمی‌شود.
وی در ادامه گفت: اگر کنگره رأی منفی بدهد، به مدت یکی دو سال مشکلات و بی‌نظمی‌هایی رخ خواهد داد اما در نهایت چیزی تغییر نکرده و ایران بار دیگر به میز مذاکره باز خواهد گشت و این امر به نفع ما خواهد بود.
 آلمان: اختلافات ما با ایران با توافق هسته‌ای حل نمی‌شود
«اشتان مایر» وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با شبکه العربیه، با این ادعا که از دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی آگاهیم، بر روابط اقتصادی کشورش با عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تأکید کرد.
وزیر خارجه آلمان در این گفت‌و‌گو تأکید کرد که آلمان همانند سایر کشورها نگرانی‌هایی را در مورد ایران دارد که با توافق هسته‌ای حل نخواهند شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">