گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب
نیویورک‌تایمز با اذعان به اینکه آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه شورای امنیت نیست می‌گوید: «آنها به طرز فزاینده‌ای دلایل محکمه پسندی را ارائه می‌دهند که شاهد منافع حاصل از رفع تحریم نیستند.»


 به گزارش تسنیم دیوید سنگر، خبرنگار ارشد نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به بررسی فرآیندهای پس از برجام و مسائل آمریکا در مواجهه با اعرابی که مدعی هستند ایران خطری برای منطقه‌ای است، می‌پردازد. وی می‌نویسد: یک سال پس از آنکه جان کری، وزیرخارجه آمریکا طرح کلی و خطوط اصلی توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد، اینک متوجه شده که با چالش جدیدی از سوی تهران روبرو است‌، یعنی با این که تهران شرایط مندرج در توافق هسته‌ای را مو به مو و به طور کامل اجرا می‌کند، اما آزمایش‌های موشکی ، ارسال مهمات به یمن و فعالیت در سوریه را افزایش داده است.
سنگر می‌گوید: بعد از توافق هسته ای ایران ، جان کری با نگرانی‌های کشورهای عربی مواجه است.
این هفته‌، آقای کری برای ملاقات با کشورهای عربی وارد منامه شد. هدف از این ملاقات اطمینان دادن به آنها در زمینه استفاده از مجموعه‌ای از طرح‌ها و برنامه‌های جدید دفاع موشکی و سایبری از آنها، در برابر ایران است. ولی در عوض، او خود را با بحث و اختلاف نظر بر سر ادعای یکی از دیپلمات‌های برجسته امارات متحده روبرو دید که مدعی شده بود ایران «بیش از همیشه خطرناک» است.
استدلال جان کری این بود که: «خطر ایران بدون امکان دسترسی به سوخت هسته‌ای یا عدم توانایی برای تولید سوخت‌، به مراتب کمتر است.» و در ادامه افزود:« مساله بحران برانگیز و مهم قابلیت دسترسی به جنگ افزار هسته‌ای بود.»
سنگر در ادامه مقاله نسبت به موفقیت اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران اظهار بدبینی می‌کند: دیپلمات‌ها می‌گویند تردید دارند که آمریکا بتواند در گفتگو در شورای امنیت برای تحمیل تحریم‌های جدید موفق شود‌. روسیه پیش از این خاطرنشان کرده است گرچه پرتاب موشک ها شاید روح قطعنامه ٢٢٣١ را که بعد از توافق هسته‌ای به تصویب رسیده است نقض کند، با این حال، درچارچوب معنای دقیق واژه‌های آن‌، ایران اجازه این کار را دارد‌.
در واقع، در قطعنامه قدیمی‌تر که تهران نیز بارها آن را نادیده گرفت‌، آمده بود «‌ایران مجاز به انجام هیچ گونه فعالیتی در زمینه موشک‌های بالستیک نیست.»
اما قطعنامه جدید که درماه ژوئیه، یعنی درست همزمان با روند نهایی شدن توافق هسته‌ای، در وین تنظیم شد، به طرز چشمگیری ضعیف‌تر است‌. در این قطعنامه «از ایران خواسته شده است که هیچ گونه فعالیتی در زمینه موشک‌های بالستیکِ دارای قابلیت حمل جنگ‌افزار هسته‌ای، انجام ندهد‌»‌.
سنگرتصریح می‌کند : استدلال ایران بر این است که شیوه نگارش این قطعنامه الزام‌آور نیست و آنها به طرز فزاینده‌ای دلایل محکمه‌پسندی را ارائه می‌دهند که شاهد منافع حاصل از رفع تحریم نیستند و می‌گویند با این که میزان فروش نفت افزایش یافته، ولی آنها امکان دسترسی به بازارهای مالی جهانی را ندارند، درحالی که این قضیه از امتیازات اجرای توافق بوده است.
نیویورک‌تایمز همچنین از اختلاف‌هایی که مانع استقرار سیستم دفاع موشکی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شده، می‌گوید: با این حال، با توجه به کاستی‌ها و نقاط ضعف موجود در نیروی دفاعی کشورهای عربی حاضر در این نشست، نشانه چندانی از شتاب آنها برای دستیابی به توافق به چشم نمی‌خورد. در کنفرانس خبری که پیش از سفر آقای کری برگزار شد‌، یکی از مقامات برجسته وزارت خارجه آمریکا که درچارچوب مقررات این جلسه نخواست نامش فاش شود‌، اذعان داشت با توجه به همه مذاکراتی که درباره ساخت سامانه دفاع موشکی در منطقه انجام شده است ، هنوز هیچ گونه توافقی در زمینه «‌اجرای‌» آن صورت نگرفته است ، به عبارت دیگر، هنوز درباره محل نصب رادارها و سامانه‌های پرتاب موشک‌ها توافق نشده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">