گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

آنچه رئیس بانک مرکزی بعد از مذاکره با وزیر خزانه داری آمریکا به آن رسید؛ چند ماه قبل در کمیسیون برجام تشریح شده بود اما هشدار درباره عدم رفع تحریم بانکی در کمیسیون برجام، جدی گرفته نشد!


به گزارش رجانیوز: در حالی ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ از دستاورد اقتصادی «تقریباً هیچ» برای تهران در برجام خبر داد که سعید جلیلی و تیم سابق دیپلماسی هسته‌ای بارها در کمیسیون تخصصی برجام در شهریور 94 از برداشته نشدن و عدم لغوتحریم‌های مالی و بانکی در متن برجام پرده برداشته بودند که با بی‌سواد خواندن آنها از سوی دولت مواجهه شده بود.
سیف در جریان سفر به آمریکا گفت: ایران سه ماه بعد از اجرایی شدن برجام، توان دست‌یابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط شده در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت‌حساب‌هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از دلار است.
سیف، جمعه به تلویزیون بلومبرگ گفت: «تقریباً هیچ چیز» از این توافق که در روز 16 ژانویه اجرایی شد عاید ایران نشده است. یکی از نیازهایی که قطعاً ما داریم تبدیل کردن ارز است برای اینکه بتوانیم به تأمین کنندگان (کالا) پول پرداخت کنیم. این، نیازمند دسترسی به نظام مالی آمریکا است.
این صحبت‌های سیف در حالی است که سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت کشور در کمیسیون تخصصی برجام در شهریور سال قبل با بیان اینکه تحریم روابط بانکی ممنوعیت چرخه دلار را به دنبال دارد، توضیح داد: «ممنوعیت این چرخش یعنی تراکنش نقل و انتقال دارایی‌های اتباع ایرانی از جمله دولت ایران به طور مثال سفارتخانه‌ها از طریق حساب ارزی در بانک‌های خارجی ممکن نخواهد بود و این تحریم کماکان باقی است و نه تنها بعد از 8 سال لغو نمی‌شود بلکه تنها عنوان کرده‌اند بعد از 8 سال موضوع را پیگیری می‌کنند.»
جلیلی با تأکید بر اینکه تداوم تحریم بانکی بر تراکنش مالی نفتی نیز تأثیرمی‌گذارد، ادامه داد: «اگر که کشوری از ایران نفت خریداری کند، نمی‌تواند پول نفت را به حساب خارجی ما واریز کند و اگر چنین اتفاقی بیافتد مشمول تحریم ثانویه خواهد بود و ایران نمی‌تواند به راحتی به پول نفتی خود دست یابد.»
جلیلی تصریح کرده بود: نکته بعدی که باقی می‌ماند بحث ممنوعیت چرخه دلار است. یعنی تراکنش و نقل و انتقال دلاری برای اتباع، بانک‌ها، نهادها و دولت ایران ممنوع است. یعنی حتی اگر سفارت ما بخواهد حقوق کارمندانش را به دلار و از طریق بانک بدهد، این امکان برایش فراهم نیست. اتباع ما نمی‌توانند بروند در بانک‌ها حساب دلاری باز بکنند. این چیزی است که طبق این روندی که در اینجا ذکر شده کماکان باقی می‌ماند. نه تنها الان باقی می‌ماند، هشت سال و نه سال و بعداً هم هیچ بحثی نمی‌شود که این کی برداشته می‌شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">