گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

 ظریف نمی‌داند دیپلماسی فعال یعنی چه!/ انتقادات مرا از وزارت خارجه با فحاشی و اخراج از دانشگاه جواب دادند

مشاور ارشد دانشگاه سازمان ملل متحد گفت: من حقیقتاً حیرت دارم چگونه برخی دَم از "تساهل و تسامح" می‌زنند. ظریف در عمل نشان داده حتی نمی‌تواند یک مذاکره‌ پیش‌پا افتاده را مدیریت کند.

پیروز مجتهدزاده کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو در خصوص بیاینه‌ی ضد ایرانی سازمان همکاری‌های اسلامی و مصادره 2 میلیار دلار از دارایی‌های ایران در آمریکا، گفت: سال‌ها است بنده در این خصوص صحبت کردم اما هیچکس حرکتی انجام نداد. من بسیار متأسفم که اوضاع به این صورت پیش آمده که ما مجبور هستیم یک سیاسیت خارجی «انفعالی» پیش بگیریم.

 

وی افزود: من حقیقتاً حیرت دارم چگونه برخی دَم از "تساهل و تسامح" در سیاست خارجی می‌زنند. یعنی هر کس، هر کاری کرد ما خوشحال شویم؟! چطور یک انسان تصور می‌کند ما در سیاست خارجی که یک عرصه رقابت تنگاتنگ است باید تساهل یعنی سهل‌انگاری کنیم؟!

 

مشاور پژوهشی دانشگاه سازمان ملل متحد ادامه داد: کشورهای دیگر را ببینید چگونه عمل می‌کنند؟ هرکسی برای خودش برنامه دارد و اقداماتی انجام می‌دهد؛ نه مثل حالا که ما نشسته‌ایم تا دیگران برای‌مان تصمیم بگیرند و ما منفعلانه عمل کنیم.

 

مجتهدزاده افزود: من بارها این مسائل را مطرح کردم اما متأسفانه نتیجه این انتقادات دشمنی، فحاشی و اخراج از دانشگاه‌ها و شکایت بوده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی ایران باید چه سیاستی را دنبال کند، گفت: ما نیازمند این هستیم تا یک بازنگری جدی و علمی در وزارت خارجه انجام شود. معلوم نیست این شوراهای راهبردی در وزارت خارجه چه می‌کنند؟ به نظر می‌رسد فقط وظایف تشریفاتی دارند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در همین شورا یا در جمع دیگری باید سیاست‌های وزارت خارجه بی‌پرده با نگاه انتقادی مورد بررسی قرار بگیرد.

 

مجتهدزاده در خصوص اتفاقات استانبول افزود: لازمه‌ی این کار این است که ما یک دیپلماسی قوی و چانه‌زن داشته باشیم، که متأسفانه نداریم. من که تا کنون ندیده‌ام یک وزیرخارجه فعال داشته باشیم. در همین قضیه‌ی برجام هم آقای ظریف نقشی نداشت و اوباما و وزیر خارجه‌اش از اول پیگیری می‌کردند. چون آن‌ها می‌خواستند به نتیجه برسد وزیرخارجه ما را هم همراهی کردند. برخلاف آنچه که روزنامه‌ها می‌خواهند از آقای ظریف یک مجسمه بسازند، ایشان در عمل نشان داده حتی نمی‌تواند یک مذاکره‌ی پیش‌پا افتاده را  مدیریت کند.

 

وی ادامه داد: آقای ظریف حتی نمی‌داند وقتی عربستان یک‌بار درخواست او برای مذاکره را رد می‌کند نباید دوباره درخواست دهد. شما باید با فعالیت دیگر زمینه موجود را تغییر بدهید تا آن‌ها خودشان خواستار مذاکره شوند، در حالی که ما دیدیم آقای ظریف چندبار از طرف مقابل درخواست مذاکره کرد. این یعنی ایشان نمی‌داند یک دیپلماسی فعال چیست.

 

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: چاره‌ی کار این است که ما یک دیپلماسی فعال با همه‌ی اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی داشته باشیم تا آنچه که در استانبول اتفاق افتاد دیگر تکرار نشود. ما باید کاری کنیم که مقرارت جدیدی برای سازمانی که ما در 1968بنیان‌گذار آن بودیم وضع شود، تا به جای وحدت، تفرقه‌افکن نشود و این سازمان به مسیر اصلیش هدایت شود. این نیازمند یک فعالیت گسترده و علمی در عرصه دیپلماسی است که به نظرم در استعداد وزارت خارجه فعلی نیست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">