گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

صالحی با اشاره به پیش رفتن مذاکرات و عملکرد طرف مقابل در تعهدات خود به برجام تصریح کرد: من نباید وارد این موضوع شوم، حالا دوباره ممکن است عزیزی ناراحت شود اما در برجام طرف مقابل متعهد شده است کاری نکند که با روح برجام در تضاد باشد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگویی در مورد برجام، در کنایه هایی معنادار به رئیس جمهور از برخی نتایج سیاسی و حقوقی برجام انتقاد کرد.

 

به گزارش رجانیوز،  علی اکبر صالحی در خصوص  نکات منفی  ابعاد سیاسی ، حقوقی ، اقتصادی و بانکی برجام گفت: چند ماه پیش بنده گفتم که مسائل بانکی مقداری کند پیش می رود که خب حرف ما مقداری مطلوب واقع نشد. 

صالحی ادامه داد: لذا از آن موقع تصمیم گرفتیم نه در بعد سیاسی ، نه در بعد بانکی و نه در بعد حقوقی صحبت نکنیم چرا که بنده مسئول فنی برجام هستم. 

صالحی با اشاره به پیش رفتن مذاکرات و عملکرد طرف مقابل در تعهدات خود به برجام تصریح کرد: من نباید وارد این موضوع شوم، حالا دوباره ممکن است عزیزی ناراحت شود اما در برجام طرف مقابل متعهد شده است کاری نکند که با روح برجام در تضاد باشد.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی به وضع قانون روادید در کنگره امریکا پس از برجام اشاره کرد و گفت : حالا من این را می توانم بگویم و دوستی نمی تواند به من اعتراض کند که مثلاً آقا شما وزیر اقتصاد و یا رئیس بانک مرکزی و یا وزیر امور خارجه نیستید چرا که حداقل از نظر علمی 40 سال استاد دانشگاه هستم لذا این را می توانم بگویم. (فیلم اظهارات صالحی - دانلود فیلم)

 

اشاره های صالحی به پاسخ تند چند ماه پیش روحانی به انتقاد او از روند اجرای برجام بر می گردد.

 

در ماه‌های پایانی سال گذشته بود که علی اکبر صالحی در یک گفت‌وگوی خبری به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اعضای تیم مذاکره کننده پرده از واقعیتی برداشت که پیشتر دولت خلاف آن را مطرح می‌کرد. صالحی چند ماه بعد از اجرای برجام رسماً اعلام کرد که تحریم‌ها لغو نشده است.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی در آن گفتگو، اعلام کرد که غرب در اجرای تعهدات خود براساس برجام، تأخیر دارد و هنوز برخی تحریم‌ها برداشته نشده است.

 

صالحی گفت: من هنوز با ارنست مونیز (وزیر انرژی آمریکا) جهت بررسی مکانیزم اجرا، در ارتباط هستم. تهران به آنچه باید، متعهد است، اما تأخیری در طرف مقابل هست که مسئولیتش هم با خودش است. هیچ مانع مشخصی وجود ندارد اما منظورم اینجا، تأخیرشان در اجرای برخی نقاط به‌شکل کامل است.

 

صالحی در ادامه، «رفع تحریم به‌موجب توافق»‌ را از مصادیق این تأخیر برشمرد و گفت: تا الآن برخی بانک‌های بزرگ اروپایی تحریم‌هایشان را به‌طور کامل پایان نداده‌اند چرا که قبلاً تعهد داده‌اند که با ایران مراوده تجاری نداشته باشند. ما هنوز منتظر هستیم که وزارت خارجه ایران با اتحادیه اروپا تماس بگیرد و این بحران را حل کند. هیئت انرژی اتمی مسئول این بخش نیست اما ارزیابی من این است که سیر امور به‌طور نسبی خوب است.

 

مدتی از این اظهارات نگذشته بود حسن روحانی به آن پاسخی تند داد؛ رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید "40 روز از اجرایی شدن برجام می‌گذرد و اخیراً علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده که طرف غربی نسبت به برخی از تعهدات خود در برداشتن تحریم‌ها از جمله تحریم‌های بانکی، تأخیر داشته است، آیا شما تأیید می‌کنید یا خیر؟" گفت: از خود آقای صالحی این موضوع را بپرسید. در زمینه مسائل اتمی آقای صالحی هرچه بگوید درست است و ایشان وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی نیست، وزیر خارجه هم الآن نیست، ایشان مسئول سازمان انرژی اتمی است.

 

وی ادامه داد: به‌نظر بنده مسیر درستی را طی می‌کنیم و ممکن است مشکلات جزئی داشته باشیم که باید رفع شود و مرجع اظهار نظر درباره مسائل هسته‌ای آقای عراقچی مسئول است، در سیاست خارجی وزیر خارجه مسئول است، در مسائل اقتصادی وزیر اقتصاد و بانک مرکزی مسئول است و در مسائل هسته‌ای نیز علی‌اکبر صالحی مسئول پاسخگویی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">