گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

یکی از مشکلات اصلی برجام این است که این قرارداد ضمانت اجرایی ندارد و در آینده هم نخواهد داشت.

فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا گفت: آقای جان‌کری در جلساتی که قبل از برجام در کنگره داشتند، بارها گفته بودند که برجام از لحاظ حقوقی الزام‌آور نیست، منظور او این بوده است که به کنگره بگوید شما اجازه بدهید به توافق با ایران برسیم، اجازه بدهید در اراک بتن بریزیم، آن ده تن اورانیوم غنی‌شده را خارج کنیم و دیگر موارد؛ همانطور که گفته شد داستان از اول طوری طراحی شده بود که آمریکایی‌ها هیچ پایبندی به برجام نداشته باشند و وضعیت فعلی هم قابل پیش‌بینی بود.
وی افزود: در آمریکا کسی برجام را پاره نخواهد کرد، چرا که برجام برای آمریکایی‌ها چیز خوبی است و چه آقای ترامپ یا خانم هیلاری کلینتون روی کار بیایند نمی‌گویند که برجام را پاره خواهند کرد اما وضعیت برای ما بدتر خواهد شد و آنها با توجه به ظرفیت‌هایی که در درون و بیرون برجام وجود دارد، فشار خود را بیشتر خواهند کرد.
استاد دانشگاه تهران گفت: در کنگره آمریکا 102 طرح ضد ایرانی تصویب شد که 76 طرح آن بعد از برجام رخ داد؛ به قول دکتر صالحی پخت‌و‌پزهایی علیه ایران دارد اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که باید در ایران یک آمادگی ایجاد بشود برای مقابله با این سونامی که در راه است اما متأسفانه برخی از مسئولین در کشور نقش برجام را توجیه می‌کنند به طوری که بعضی از افرادی که از وزارت خارجه ایران حقوق می‌گیرند، شبیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا صحبت می‌کنند.
فواد ایزدی با اشاره به نیاز مبرم برای مقابله با دشمنی‌های آمریکا گفت: برای مقابله با این تهدیدات در گام اول نیاز داریم که در کشور یک اجماعی نسبت به آمریکا ایجاد شود؛ متأسفانه در زمانی عده‌ای طوری تبلیغ می‌کردند که اگر ایران با آمریکایی‌ها مذاکره کند و امتیاز بدهد، طرف مقابل هم منطقی عمل می‌کند و در نهایت مشکلات حل می‌شود، اما هیچ اتفاقی نیفتاده است.
وی ادامه داد: در گام بعدی وقتی که ما متوجه شدیم که آمریکا چه موجودی است، باید با توجه به طراحی دشمن نسبت به ایران، ما هم طراحی‌های خودمان را در قبال کارهایی که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند داشته باشیم؛ یعنی وقتی مسئولین در کشور می‌بینند که آمریکایی‌ها برجام را نقض می‌کنند، سیاست خارجه ما به جای آنکه انتقاد کند نسبت به نقض برجام، طوری صحبت می‌کند که حرف طرف مقابل را توجیه و تأیید می‌کند؛ این قطعاً در راستای منافع ملی ما نیست.
وی ادامه داد: این سؤال مطرح است که وزارت خارجه ایران در ماه‌های گذشته آیا وضعیت فعلی را پیش‌بینی نمی‌کرده است؟ در واقع دو حالت وجود دارد یا چنین وضعیت بدعهدی آمریکا را پیش‌بینی می‌کرده است و یا پیش‌بینی نمی‌کرده است، اگر پیش‌بینی نمی‌کرده، باید پرسید که با وجود این که مباحث از طرف کارشناسان هشدار داده شده بود که برجام الزام حقوقی ندارد و دچار مشکل است، چرا به این تحلیل‌ها گوش ندادند؟ و چرا افرادی را که این تحلیل‌ها را دلسوزانه ارائه می‌کردند بی‌سواد می‌خواندند؟ و اگر هم این بدعهدی آمریکا را می‌دانستند، چرا قبل از مذاکرات، برجام را آن قدر بزرگ کردند و کل سیستم مملکت و حتی آب خوردن را هم وابسته به توافق کردند! دلیل آن همه اغراق چه بود؟ متأسفانه همان افراد هم به جای اصلاح اشتباهاتشان و برنامه‌ریزی برای آینده، سعی در توجیه دارند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">