گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در نامه به نوبخت:

شما مقصر اصلی ناکارآمدی‌های نظام برنامه‌ریزی از ابتدای انقلاب هستید

جناب آقای نوبخت
 
"با تدوین برنامه ششم به‌شکل غلط فعلی مطمئن باشید این برنامه هم اجرا نخواهد شد و در نهایت به تجربه ما در حوزه برنامه‌ریزی خواهد افزود؛ با توجه به اینکه بزرگترین پروژه دولت یازدهم (برجام) هم بر تجربه ملت ایران افزود؛ گمان می‌برم آیندگان نام دولت یازدهم را «دولت تجربه و عبرت» بگذارند. از شما تشکر می‌کنم؛ چرا که با هزاران سخنرانی و نوشته نمی‌توانستیم به‌خوبی شما ناکارآمدی تفکرات توسعه غربی را اثبات کنیم."

با توجه به تناقضات شما در پاسخ به این سؤال راهبردی، پیشنهاد می‌کنم با معاونان خود تشکیل جلسه دهید و یک جواب فنی برای پاسخ به این سؤال بیابید. لازم می‌دانم به شما متذکر شوم که تا به نتیجه رسیدن موضوع مهم الگوی پیشرفت اسلامی، دائماً این سؤال پرسیده خواهد شد و مردم خوب ایران از شما انتظار شنیدن سخنان فنی و غیرمتناقض در این موضوع را دارند.
گروه اقتصاد - رجانیوز: دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه برنامه ششم با این شکل خود اجرا نخواهد شد، نوشت: شما مقصر اصلی ناکارآمدیهای نظام برنامه‌ریزی از ابتدای انقلاب تاکنون هستید.
 
به گزارش رجانیوز، ارائه اصلاحیه لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس شورای اسلامی، برای نوبت دوم حرف و حدیثهای فراوانی را در پی داشت؛ تا جایی که بسیاری از کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس حتی بازگشت مجدد این لایحه به دولت را خواستار شده‌اند.
 
در این راستا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در نامه‌ای به محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به انتقاد از برنامه ششم پرداخت. مشروح نامه از این قرار است:
 
جناب آقای دکتر محمدباقر نوبخت
ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه
 
سلام علیکم
 
مایلم سه نکته راهبردی درباره چگونگی ارتباط برنامه ششم کشور و الگوی پیشرفت اسلامی را به حضرت‌عالی یادآوری کنم؛ امید است توجه عملیاتی به این نکات؛ نظام برنامه‌ریزی کشور را به‌تدریج از بیماری توسعه غربی خارج و به‌سمت الگوی پیشرفت اسلامی هدایت نماید.
 
نکته اول اینکه حضرت‌عالی در طول سالهای گذشته در پاسخ به جایگاه الگوی پیشرفت اسلامی در برنامه ششم، پاسخهای متفاوت و بعضاً متناقضی را مطرح کرده‌اید؛ به‌عنوان مثال در نشست بررسی لایحه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (مورخ 1393/1/25) فرموده‌اید: «لایحه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مبنای تدوین برنامه ششم است». همچنین در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو (مورخ 1395/1/9) فرمودید: «من عزیزانمان را به کتاب «امنیت ملی و نظام اقتصادیِ جمهوری اسلامی» ــ که آقای دکتر روحانی آن را در سال 1387 یا 1388 تقریر فرمودند و پس از آن نیز حدود 8 بار تجدید چاپ شد ــ ارجاع می‌دهم؛ شما در این کتاب، تمام اقتصاد مقاومتی و سیاستهای آن و مدل الگوی اسلامی ایرانی‌ای که مورد نظر ما بود را می‌یابید؛ یعنی اینها برای ما بحث جدیدی نبوده است». در گفتگوی امشب هم با بخش خبری 21 سیما برخلاف سخنان قبلی اظهار فرمودید: «اجازه بدهید من اولاً به این نکته تصریح کنم که ما فعلاً در کشور چنین الگویی تصویب نکرده‌ایم؛ البته مرکز تهیه و تنظیم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت الآن فعال است؛ نهادهای مختلف در حال اقدام هستند، منتهی اینکه الآن الگویی وجود داشته باشد که مصوب باشد و برنامه ششم با ابتنای به این الگو تهیه بشود همچنین چیزی وجود ندارد».
 
از خودتان می‌پرسم: آیا می‌توان در پاسخ به یک سؤال مشخص، سه جواب متناقض را مطرح کرد؟! البته به این جوابهای متناقض، پاسخ جالبتر جناب آقای دکتر امیر باقری، معاونت محترم دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه در مناظره با اینجانب را اضافه کنید. (برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر مورخ 1394/10/20) ایشان در مورد جایگاه الگوی پیشرفت اسلامی در برنامه ششم فرمودند: اگر شما تمام برنامه ششم را ملاحظه بفرمایید عبارت «توجه به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» در تمام برنامه ششم هست؛ یعنی در واقع آن شعار اصلی برنامه ششم با اتکا به الگوی اسلامی ایرانی هست.
 
با توجه به تناقضات شما در پاسخ به این سؤال راهبردی، پیشنهاد می‌کنم با معاونان خود تشکیل جلسه دهید و یک جواب فنی برای پاسخ به این سؤال بیابید. لازم می‌دانم به شما متذکر شوم که تا به نتیجه رسیدن موضوع مهم الگوی پیشرفت اسلامی، دائماً این سؤال پرسیده خواهد شد و مردم خوب ایران از شما انتظار شنیدن سخنان فنی و غیرمتناقض در این موضوع را دارند.
 
نکته دوم اینکه تدوین برنامه ششم کشور بر مبنای الگوی پیشرفت اسلامی، مطابق بند اول برنامه پنجم کشور، تکلیف قانونی دولت محترم است و اگر در موضوع الگوی پیشرفت اسلامی سندی به تصویب مجلس نرسیده این کوتاهی به‌عهده دولت پاسخگوی تدبیر و امید است. اگر در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ناتوان هستید ــ که ظاهراً این‌چنین است ــ پیشنهاد می‌کنم به‌جای دادن پاسخهای کلی و متناقض از ظرفیت جریانهای چهارده‌گانه فعال در زمینه الگوی پیشرفت اسلامی برای تدوین الگوی پیشرفت اسلامی و برنامه ششم استفاده کنید. بهتر است در مسئله حیاتی «الگوی پیشرفت اسلامی» شعار ندهید و به‌احترام قانون، اقدام و عمل را وجهه همت خود قرار دهید.
 
نکته سوم اینکه امشب (1395/5/26) در گفتگوی اخبار شبانگاهی فرمودید: «بنده حداقل در پنج برنامه‌ بعد از پیروزی انقلاب [حضور داشته‌ام؛] در چهار برنامه که سخنگوی برنامه‌ها بوده‌ام و در برنامه پنجم نیز به‌صورت غیرمستقیم همکاری داشتم»؛ همچنین در نشست خبری سخنگوی دولت مورخ 1394/7/28 فرموده بودید: «ما همه آسیبهای برنامه‌های پیش و پس از پیروزی انقلاب را مطالعه کردیم و گیر آنها را شناختیم که چرا 10 برنامه اجرا کردیم ولی به مرز توسعه‌یافتگی نرسیدیم».
 
با توجه به این «اعترافهای تاریخی» حضرت‌عالی و دوستانتان مقصر اصلی ناکارآمدیهای نظام برنامه‌ریزی از ابتدای انقلاب تاکنون هستید و عاقلانه این است که در ابتدا پاسخ دهید: چرا همه برنامه‌های نوشته شده توسط سازمان مدیریت ناکارآمد و غیراجرایی بوده‌اند؟! بهتر است از تراژدی ناکارآمدی برنامه‌های توسعه غربی در 70 سال گذشته عبرت بگیرید و دیگر از این روشهای منسوخ در تدوین برنامه ششم استفاده نکنید.
 
دیر نیست که کارشناسان در آینده بگویند برنامه ششم هم اجرایی نشده و به سرنوشت 10 برنامه دیگر توسعه مبتلا شده است، لذا از شما تقاضا می‌کنم به اتلاف بیت‌المال و تضییع فرصت برنامه‌ریزی کشور پایان دهید و آغاز تحول در نظام برنامه‌ریزی کشور مبتنی بر تفکرات الگوی پیشرفت اسلامی را بپذیرید.
 
«پیوست دوهزار صفحه‌ای الگوی پیشرفت اسلامی برای برنامه ششم» می‌تواند نیازهای علمی اولین مرحله از تحول در نظام برنامه‌ریزی کشور را تأمین نماید. این پیوست کاربردی و راهبردی شامل پنج سرفصل است:
 
 آسیب‌شناسی بنیادین نظام برنامه‌ریزی کشور
تبیین تفصیلی انتظار انقلاب اسلامی از نظام برنامه‌ریزی کشور
تبیین تفصیلی نقطه آغاز دولت‌سازی اسلامی
تبیین روش شناسایی و رفع عدم توازنهای فرهنگی (پایه‌های تصمیم الگوی پیشرفت اسلامی)
تبیین عدم توازنهای اولویت‌دار کشور در طول سالهای اجرای برنامه ششم کشور (احکام برنامه پیشنهادی برای برنامه ششم بر اساس نگاه الگوی پیشرفت اسلامی) است.
 
جناب آقای نوبخت
 
با تدوین برنامه ششم به‌شکل غلط فعلی مطمئن باشید این برنامه هم اجرا نخواهد شد و در نهایت به تجربه ما در حوزه برنامه‌ریزی خواهد افزود؛ با توجه به اینکه بزرگترین پروژه دولت یازدهم (برجام) هم بر تجربه ملت ایران افزود؛ گمان می‌برم آیندگان نام دولت یازدهم را «دولت تجربه و عبرت» بگذارند. از شما تشکر می‌کنم؛ چرا که با هزاران سخنرانی و نوشته نمی‌توانستیم به‌خوبی شما ناکارآمدی تفکرات توسعه غربی را اثبات کنیم.
 
تهران ــ علی کشوری/ دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">