گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

۸۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

گفت: آقای رئیس‌جمهور در جمع استانداران سراسر کشور تاکید کرده است که «نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم»!

گفتم: یعنی بستن دهان منتقدان هم یکی از مفاد توافق وین است؟!
گفت: مگر آمریکا در تنظیم متن توافق چه بلایی بر سرمان آورده است که پیشاپیش می‌گویند مبادا علیه آنها حرفی بزنید؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! یارو از تاکسی پیاده شد و در را محکم بست که درِ تاکسی جا خورد و در همان حال به راننده گفت؛ خودتی! راننده گفت؛ من هنوز چیزی نگفته‌ام که می‌گویی خودتی! و یارو گفت؛ اینجوری که من درِ ماشینت را به هم زدم، بعدا یک چیزی می‌گویی!

نتیجه تصویری برای جان نگرو پونته

 چند سال پیش، جان نگرو پونته جانشین پل برمر نخستین فرمانده و سیاستگذار آمریکا در عراق بعد از صدام شد. او مرد توانمندی بود که حضورش در منطقه آمریکای لاتین به عنوان سفیر، مصادف بود با کودتاها و ترورهای فزاینده! نگرو پونته هم پس از مدتی به آمریکا بازگشت و مسئول هدایت «جامعه اطلاعاتی و امنیتی آمریکا»  (که از  سیا  تا  اف بی‌ای را دربر می‌گرفت) شد. مشهور است که او اندکی پیش از  پایان ماموریتش، از یکی از رهبران سیاسی عراق پرسیده بود: «می‌دانی چرا در آمریکا هیچوقت  کودتا نمی‌شود؟!» مقام عراقی دلایل زیادی از توزیع قدرت تا دموکراسی و … را برشمرده بود اما نگرو پونته در یک جمله به او گفته بود: «زیرا آمریکا در واشنگتن سفارت ندارد.»! این عبارت گویای نقش کلیدی سفارت‌های دشمن در کشور هدف، به عنوان مرکز فرماندهی کودتاهاست که نمونه‌های آن را در آشوب‌ها و بحران‌های گوناگون سال‌های اخیر به ویژه در منطقه آسیای میانه دیده‌ایم. تا آنجا که در جریان ناآرامی‌های اوکراین،برخی سفرا و نمایندگان سیاسی کشورهای اروپایی مستقیما در جمع متحصنین حاضر شده و حتی به توزیع غذا بین آنها پرداختند! اکنون و با اینکه سالهاست جاسوس خانه آمریکا در ایران تعطیل شده، بازگشایی سفارت انگلیس را باید به دیده تردید و حساسیت نگریست و آن را در همین راستا ارزیابی کرد. 

"یکی از تجربه‌های ملت ایران ایجاد اتحاد است؛ به برکت این اتحاد و اتفاق، موفقیت‌های مهمی هم به دست آورده‌ایم/ وقتی خودمان ایجاد اختلاف کردیم و دست‌به‌یقه شدیم، خدا نعمتش را برمی‌دارد؛ با کسی قوم و خویشی ندارد/ وقتی زمینه را خراب کردیم، نعمت سلب خواهد شد‌."

گفت: اعتراض کیهان به رئیس سازمان محیط‌زیست و معاون رئیس‌جمهور در مصاحبه با بی‌بی‌سی چه بود؟

گفتم: کیهان اعتراض کرده بود که چرا در این مصاحبه به بی‌بی‌سی گفته است، توافق وین می‌تواند در انتخابات آینده برای اصلاح‌طلبان به عنوان یک اهرم در مقابل جریانات رقیب به کار گرفته شود.
گفت: ولی ایشان بعد از گزارش کیهان به عنوان پاسخ گفته است؛ چرا باید تبدیل ایران به یک قدرت منطقه‌ای برای منتقدان ناراحت‌کننده باشد؟! و اصلا به روی خود نیاورده است که اعتراض کیهان به بهره‌برداری انتخاباتی ایشان از توافق بوده است و نه تبدیل ایران به قدرت منطقه‌ای!
گفتم: چه عرض کنم؟! شخصی زیر نور چراغ برق در پیاده‌رو دنبال چیزی می‌گشت. پرسیدند چه می‌کنی؟ گفت دنبال سوئیچ ماشینم می‌گردم. پرسیدند، مطمئنی که آن را اینجا گم کرده‌ای؟ گفت؛ نه! توی خانه گم کرده‌ام ولی چون آنجا خیلی تاریک است، آمده‌ام اینجا که روشن است دنبالش می‌گردم!
سفارت انگلیس در تهران، روز یکشنبه اول شهریور با حضور وزیر خارجه این کشور بازگشایی می‌شود.

در شامگاه شصت و دومین سالگرد کودتای 28 مرداد در ایران روزنامه گاردین در خبر کوتاهی اعلام کرد سفارت انگلیس در تهران پس از چند سال تعطیلی روز یکشنبه اول شهریور 94 با حضور وزیر خارجه آن کشور بازگشایی می‌شود!
این خبر کوتاه به سرعت در محافل خبری و رسانه‌ای دست به دست شد اما مقامات کشورمان که معمولا سفرهای مقامات خارجی را از چند هفته قبل با آب و تاب و ذوق‌زدگی مقدمه‌چینی می‌کنند، پس از پنهان‌کاری‌های اولیه، تنها به تائید خبر مذکور بدون هرگونه اظهارنظر دیگری اکتفا کردند!

گفت: پایگاه خبری بلومبرگ به اوباما پیشنهاد کرده است که حرکت بعدی او پس از توافق وین باید تلاش برای براندازی جمهوری اسلامی ایران باشد.

گفتم: اینکه دیگر نیازی به توصیه ندارد، براندازی نظام اسلامی ایران طی سی و چند سال گذشته یکی از اهداف استراتژیک آمریکا بوده است ولی به قول هفته‌نامه «ویکلی استاندارد» همه رؤسای‌جمهور آمریکا از کارتر تا اوباما در یک نقطه با امام خمینی(ره) اتفاق‌نظر داشته‌اند و آن، این که «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».
گفت: بلومبرگ به اوباما توصیه کرده که برای انجام این مأموریت از «جین شارپ» و «مایکل‌ لدین» استفاده کند.
گفتم: در جریان فتنه آمریکایی اسرائیلی 88 هم از فرمول کودتای رنگی جین شارپ و همپالکی‌هایش استفاده کرده بودند که باز هم نتوانستند هیچ غلطی بکنند. 
گفت: وقتی با جنگ 8 ساله، موشک‌باران شهرها، جنگ نفتکش‌ها، تحریم‌های اقتصادی، گروه‌های تروریستی و صدها توطئه دیگر هم کاری از دستشان ساخته نبود  نتیجه توصیه اخیر هم از حالا معلوم است.
گفتم: یارو رفته بود از کلانتری دزدی کند، کتک مفصلی بهش زدند، وقتی نزد رفقایش برگشت؛ پرسیدند؛ چه خبر؟ شیری یا روباه؟ جواب داد؛ مگه خر چه عیبی داره؟!
نامه محسن هاشمی به شریعتمداری و پاسخ کیهان: کیهان نسبت به آیت‌الله هاشمی دلسوزتر از شماست
در پی انتشار گزارش خبری کیهان با عنوان «نشتی کوزه کارگزاران کدام اهداف پنهان را فاش می‌کند» در تاریخ 94/5/18 جوابیه‌ای از سوی آقای محسن هاشمی رفسنجانی عضو مرکزیت حزب کارگزاران سازندگی به کیهان ارسال شد. اما وی این جوابیه را نه به عنوان دفاع از حزب متبوع خویش، بلکه به عنوان فرزند آقای هاشمی رفسنجانی ارسال کرده است. گرچه انتشار این متن به لحاظ قانونی الزامی ندارد، اما ذیلا متن کامل آن را به همراه پاسخ کیهان تقدیم خوانندگان محترم می‌کنیم:

«حل و فصل مسایل با ایران» در ادبیات آمریکایی‌ها به معنای تلاش برای تأمین منافع و معیارهای آمریکایی در آن دسته از موضوعاتی است که مقامات واشنگتن علیرغم تلاش‌های گسترده تاکنون نتوانسته‌اند به سرانجام مورد نظر دست یابند اما در ایران و بخصوص از سوی یک طیف خاص اینطور وانمود شده است که آنچه آمریکایی‌ها درباره «حل و فصل مسایل با ایران» می‌گویند اولاً به معنای آغاز یک رویکرد جدید است و ثانیاً بر مبنای تمایل به تفاهم دو  جانبه و پذیرش موجودیتی بنام جمهوری اسلامی از سوی آمریکایی‌هاست. در واقع اگر به اظهار نظرات مقامات آمریکایی و بعضی از مقامات ایرانی و نیز به مباحث ظاهراً کارشناسی که طیف‌های نزدیک به دولت آمریکا و افرادی از طیف‌های نزدیک به دولت ایران نظر بیاندازیم، در می‌یابیم که این اظهارات در واژگان «حل و فصل مسایل» مشترک است ولی در مفهوم، رویکرد و نتایج 180 درجه‌ای با یکدیگر دارند!

سفر زوج آلمانی با شعار «ایران محشر است» و پخش مستند آنها از شبکه پرس‌تی‌وی در شبکه‌های ماهواره‌ای بازتاب زیادی داشته است .

برخی از این شبکه‌ها  ضمن پخش کردن گزارشی، حادثه برخورد پلیس لندن را با خانواده ایوان بررسی کرده‌اند. طبق این گزارش،پلیس به‌علت درج عبارت «ایران محشر است» به این خانواده جهانگرد ظنین می‌شود و ماشین آنها را بازرسی می‌کند .خانواده ایوان می‌گویند این کار را به علت علاقه به ایران انجام داده‌اند و هدفشان ترویج شعار «رابطه خوب با شرق» بوده است.
این زوج آلمانی به همراه فرزندشان در گشت‌وگذاری در اروپا،تابستان امسال به ده‌ها کشور از جمله بلغارستان، رومانی، لهستان، اتریش، آلمان، هلند و بلژیک، سفرکرده‌اند.،آنان مستند«ایران محشر است» را که در بخش مستند شبکه پرس‌تی‌‌وی تهیه شده، به افراد مختلف هدیه داده‌اند.این مستند، گزارش سفر خانواده ایوان به نقاط مختلف ایران است.
این مستند اکنون با داشتن حدود 19 هزار بازدید کننده در صفحه vimeo شبکه پرس‌تی‌وی، رتبه نخست بیشترین بازدید کننده را به خود اختصاص داده است.

گفت: یکی از نمایندگان مجلس ششم گفته است هر طور شده باید در انتخابات آینده مجلس، تندروها را ریشه‌کن کنیم!

گفتم: منظورش از تندروها چه کسانی هستند؟
گفت: اگر سابقه او را بدانی متوجه می‌شوی که منظورش از تندروها کسانی هستند که پای استقلال و تمامیت ارضی کشور ایستاده‌اند و مخصوصا آنهایی که معتقدند رژیم کودک‌کش اسرائیل باید از صفحه روزگار حذف شود.
گفتم: خب! زودتر می‌گفتی. حالا فهمیدم این نماینده مجلس ششم کیست؟ همان که در اوج عملیات روانی آمریکا و اسرائیل و انگلیس علیه برنامه هسته‌ای ایران پشت تریبون مجلس رفت و از زبان اسرائیل گفت؛ 19 سال است درباره برنامه هسته‌ای خود به دنیا دروغ گفته‌ایم!
گفت: و آقای کروبی که رئیس مجلس بود به او نهیب زد که چرا از زبان اسرائیل حرف می‌زنی؟! و حالا احتمالا باز هم از آن طرف آب صدایی شنیده است. 
گفتم: بیخود نبود که نتانیاهو فتنه‌گران را بزرگترین سرمایه اسرائیل در داخل ایران می‌دانست.
گفت: حالا چه اصراری دارد از این چرندیات بگوید؟
گفتم: برای اینکه مثلا مطرح شود!! ... یارو به دکتر گفت؛ آقای دکتر نمی‌دانم چرا هیچکس به من محل نمی‌گذارد؟! دکتر گفت؛ نفر بعدی!

چکیده «اخراج»؛ دستمزد غنی‌سازی :

«اخراج دانشمندان ارشد هسته‌ای» از آن خبرهایی بود که بیشتر به یک لطیفه بی‌مزه می‌ماند تا یک خبر واقعی اما از زمان انتشار آن تا همین روزهای اخیر، هر روز اسنادی به دست می‌رسد که ثابت می‌کند این یک واقعیت تلخ است و همکاران و دوستان شهید مصطفی احمدی‌روشن، شهید مجید شهریاری، شهید داریوش رضایی‌نژاد و شهید مسعود علی‌محمدی اکنون دیگر جایی در صنعت هسته‌ای کشور ندارند؛ صنعتی که همین چند هفته پیش و پس از 10 سال مجدداً رنگ پلمب را به خود دید.

«اخراج»؛ دستمزد غنی‌سازی

نتیجه تصویری برای زنگنه

 دکترسید مسعود میرکاظمی: مدت‌هاست بحث استیضاح وزیر نفت مطرح است، نه فقط به خاطر کرسنت، بلکه به دلیل عملکرد ایشان، چون تمامی پروژه‌ها در این وزارتخانه خوابیده و ایشان منتظر ۱+۵ است. در دیپلماسی انرژی ایشان حرکت‌هایی کرد، در گاز پاکستان و برخوردی که با روسیه شد و روسیه اعلام کرد گاز اروپا را قطع می‌کنم و ایشان اعلام کرد من گاز را وصل می‌کنم، در مورد داعش که به مراکز نفتی عراق حمله و هزینه‌هایی را بر این کشور تحمیل کرد، قیمت نفت داشت بالا می‌رفت و ایشان گفت جبران می‌کنم و تأثیر گذاشت و قیمت پایین آمد، عملکرد منفی که در اوپک انجام گرفت و ایران عین عربستان موضعگیری و عمل کرد. این‌ها مطالبی است که در دیپلماسی انرژی ایشان جای بحث دارد. راجع به فازهای پارس جنوبی ایشان دارد روی عملکرد دولت قبلی مانور می‌دهد.

 

در دولت‌های کارگزاران و اصلاحات مجموعاً هشت فاز به شکل ناقص کار شده و پرونده‌هایی مثل استات‌اویل، توتال و کرسنت مربوط به آن زمان بود. در دولت سابق این‌ها به شرکت ایرانی واگذار شد. فاز ۱۲ را که اخیراً افتتاح کردند، زمانی که به وزارت نفت رفتم فقط یک زمین تسطیح شده بود. این فاز ۷۵ میلیون مترمکعب گاز را تأمین می‌کند که با ۹۲ درصد پیشرفت آخر دولت دهم تحویل دولت یازدهم داده شد، بعد از ۲۰ ماه اعلام کردند که از آن بهره‌برداری شده است، در صورتی که مهم‌ترینش زمان آقای قاسمی بود که به شبکه گاز وصل شد. فازهای دیگر هم به همین ترتیب. سؤال اساسی این است که فازهای پارس جنوبی ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۱، ۲۲ و... با چه درصدی تحویل دولت یازدهم شده و امروز چه درصدی است؟ این سؤال هم مطرح شده است که امروز باید بیایند و پاسخ بدهند.

تقریباً می‌توانیم بگوییم میدان‌های مشترک غیرفعال شده‌اند. این‌ها در دولت دهم شتاب خوبی گرفته بود. متأسفانه الان رو به تعطیلی هستند. بازسازی پالایشگاه‌ها و تولید بنزینشان به دلیل عدم سرمایه‌گذاری رو به کاهش است. علت توقف این است که اروپایی‌ها بیایند. علی‌رغم اینکه در کمیسیون انرژی اولین روزی که آقای وزیر محترم نفت آمد، به ایشان تذکر داده شد منتظر اروپایی‌ها نشوید، چون تا لغو کامل تحریم‌ها یعنی تا وقتی terminate آن اتفاق نیفتد اروپایی‌ها به نفت ما نمی‌آیند و کار معطل می‌شود. ایشان با عجله و سیاه‌نمایی چینی‌ها را بیرون و شرکت‌های ایرانی را رد کرد و منابع داخلی را تأمین نکرد و از خارج هم نیامد، متأسفانه قیمت نفت را هم به دلیل عملکرد منفی‌شان کاهش دادند. این امر باعث شد تمام پروژه‌های نفتی معطل شوند. روند گازرسانی به روستاها و شهرهای فاقد گاز کُند و در جاهایی متوقف شده و در پتروشیمی هیچ کار اساسی صورت نگرفته است. در میدان‌های مشترک تقریباً تعطیل کرده‌اند و آنچه که انجام شده عملکرد دولت قبل است که ایشان دارد گزارشش را می‌دهد. ان‌شاءالله یک روز که لازم شد این‌ها را با عدد و رقم مطرح می‌کنیم. در حوزه پالایشگاه بحث واردات بنزین است که اعلام کردند بنزین EURO۴ است و مجلس بررسی کرد و دید EURO۴ نیست. بعد گفتند قرار است از مرداد ماه EURO۴ بیاید. الان که اسناد را بررسی کردیم برخی از این محموله‌ها EURO۴ نیست. متأسفانه دلال‌هایی در این واسطه هستند که دارند بنزین را می‌آورند و با قیمت‌های بالایی به وزارت نفت می‌فروشند. حتی بعد از تحویل بنزین بین دو تا نه دلار افزایش قیمت دادند. به علت تحریم قراردادها را offer کردند که به نظر ما تخلف است و در این زمینه دیوان گزارشش را به مجلس داده است. برخی افراد مجهول‌الحال به عنوان دلال‌های واردکننده در لیست واردکنندگان دیده شده‌اند که به عنوان واردکنندگان بنزین دارند مطرح می‌شوند.

حتماً این مورد را برجسته کنید که چه کسانی از فروش نفت و سوآپ تقلبی منفعت می‌برند و این اختلاف ارقام کجا می‌رفته است؟ الان دارد کجا هزینه می‌شود؟ چه کسانی این چسبندگی را داشتند که امروز هم رها نمی‌کنند؟/ شخصاً طرح تحقیق و تفحص از بابک زنجانی را نوشتم، چون یک نماینده به تنهایی می‌تواند این طرح را بنویسد. تحقیق و تفحص هم یعنی شاکی. این طرح را نوشتم و برای هیأت رئیسه رد کردم. نمی‌خواستم چندان سر و صدایی کند، زیرا علاقه‌مند بودیم پول برگردد، به دنبال مچ‌گیری نبودیم که فردی بیاید و کلاه دولت را بردارد و برود.
نقش ترکان و دروغ یک روزنامه در تغییر رای دادگاه لاهه/ رئیس مجلس باید پاسخگوی فساد کرسنت باشد/ در کرسنت افرادی پول را گرفته و گفتند به حزب اعتدال و توسعه داده‌ایم/ با سوآپ تقلبی، فساد سالانه ۴ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار به کشور تحمیل می‌شد
حتماً این مورد را برجسته کنید که چه کسانی از فروش نفت و سوآپ تقلبی منفعت می‌برند و این اختلاف ارقام کجا می‌رفته است؟ الان دارد کجا هزینه می‌شود؟ چه کسانی این چسبندگی را داشتند که امروز هم رها نمی‌کنند؟/ شخصاً طرح تحقیق و تفحص از بابک زنجانی را نوشتم، چون یک نماینده به تنهایی می‌تواند این طرح را بنویسد. تحقیق و تفحص هم یعنی شاکی. این طرح را نوشتم و برای هیأت رئیسه رد کردم. نمی‌خواستم چندان سر و صدایی کند، زیرا علاقه‌مند بودیم پول برگردد، به دنبال مچ‌گیری نبودیم که فردی بیاید و کلاه دولت را بردارد و برود.
یک روزنامه انگلیسی اعلام کرد، رئیس جمهور مصر سفر خود به انگلیس را از بیم بازداشت به اتهام جنایت بر علیه بشریت به تعویق انداخت.

محمد جواد لاریجانی با اشاره به این که غرب با توافق وین در باغ سبز به همراه سرابی بزرگ نشان داده است، تاکید کرد نباید اقتصاد کشور را به این سراب وصل کرد.

محمدجواد لاریجانی در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن تأکید بر این که برای دفاع از اعتبار دولت یازدهم در عرصه بین‌الملل بهتر است توافق برجام توسط مجلس و شورای عالی امنیت ملی تصویب شود چرا که در غیر این‌صورت دولت آقای روحانی اعتبار خود را از دست می‌دهد، از یک طرح ابداعی با مضمون تنظیم یک فکت‌شیت توسط مجلس شورای اسلامی برای برجام سخن گفت تا بدین‌وسیله بتوان از برخی نقاط بسیار آسیب‌زای این موافقت‌نامه جلوگیری کرد.
لاریجانی تصریح کرد: خطری که وجود دارد این است که غرب یک در باغ سبزی به‌ همراه یک سراب بسیار بزرگ نشان داده به این معنا که اگر ما این راه را برویم به‌یک‌باره سرمایه و تکنولوژی غرب می‌آید و اقتصاد ما را شکوفا می‌‌کند؛ البته اگر این بشود خیلی خوب است اما به‌نظرم قرائن زیادی نشان می‌دهد که این قطعاً نمی‌شود. حداقل ما نباید اقتصادمان را به این سراب وصل کنیم.
وی با بیان این که پس از انجام تعهدات ایران، اما و اگرها شروع می‌شود، تأکید کرد: دو دستاورد قطعنامه مبهم است و به شروط و لوازم آن توجه نمی‌شود. آن چه به عنوان جایزه داده شده نیز بهای بسیار سنگین خود را گرفته است. بند 7  (a)که عروس بندها در منافع ما نام گرفته، مشروط به دریافت گزارش آژانس به شورای امنیت است. علی‌رغم ظاهر کاملاً بی‌طرفانه در  بند 10 نیز پس از انجام تعهدات ایران، امّا و اگرها شروع می‌شود. همان طور که وقیح ترین قطعنامه‌ها علیه ایران را به همین طریق دادند.
محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: پیشرفت‌های کشورمان در سه عرصه هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای، ایران را علی‌رغم خواست قدرت‌های بزرگ به یک الگوی بی‌بدیل تبدیل کرده است.

به گزارش فارس، محمد دهقان نماینده مردم چناران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست با جمعی از جوانان چناران، اظهار داشت: اینکه وزارت خارجه می‌گوید مصلحت نیست برجام در مجلس به تصویب برسد مطلب درستی است اما این نباید به معنای عدم ارائه لایحه توافق توسط دولت به مجلس باشد.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: مطابق قانون اساسی دولت باید متن برجام را به‌صورت لایحه به مجلس ارائه دهد و مجلس با دقت کامل و بدون پیش‌داوری آن را بررسی کند و مطابق مصالح کشور تصمیم لازم را بگیرد.
وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی می‌تواند به‌صورت مشروط اجازه اجرای توافق هسته‌ای را به دولت بدهد و این توافق را به‌صورت مشروط تایید کند و یا به نحو دیگری مصالح ملت و کشور را با تصمیم خود تضمین کند.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری جلساتی با اساتید حقوق بین‌الملل در هیئت رئیسه مجلس گفت: جمع‌بندی توافق هسته‌ای دارای ابعاد مختلفی است که در جلسات مشترک اساتید حقوق بین‌الملل با حقوق‌دانان مجلس که در هیئت‌رئیسه برگزار می‌شود راهکارهای حقوقی برای تصمیم‌گیری در خصوص آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
دهقان در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ایران در سه عرصه هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است که علی‌رغم خواست قدرت‌های بزرگ به یک الگوی بی‌بدیل تبدیل شده است. آمریکا و قدرت‌های وابسته به غرب وقتی نتوانستند قدرت ایران را در این سه عرصه مهار کنند، با هدف مهار ایران از طریق مذاکره پای میز مذاکره نشستند.
وی افزود: با هوشمندی مقام معظم رهبری و حضور مردم در صحنه، ان‌شاءالله در این توافق هسته‌ای آنها نخواهند توانست به اهداف خود دست یابند.
نشریه آمریکایی-صهیونیستی الگماینر درباره مخالفت شدید نتانیاهو با توافق وین نوشت: این مخالفت های شدید سرمایه لازم را برای عرضه این توافق در داخل ایران داد و این منطق شکل گرفت که وقتی مخالفت اسرائیل تا این حد شدید است، حتما آنچه شکل گرفته برای ایران خوب است!
فرید زکریا تحلیلگر آمریکایی در دفاع از توافق هسته‌ای با ایران نوشت: نمی‌توانستیم برنامه هسته‌ای ایران را به اندازه‌ای که با توافق به عقب راندیم، به واسطه حمله نظامی به عقب برانیم.

وی ضمن تحلیلی که پاسخ به انتقادهای سناتور شومر دموکرات است و از سوی واشنگتن‌پست منتشر شده نوشت: به نظر من این توافق ناقص است اما توافقی است که شامل تعدادی از بازرسی‌های جامع و سرزده، پروتکل‌های قابل راستی‌آزمایی و اقدامات قابل بازگشتی است که تاکنون درباره آن مذاکره شده است. توافقنامه 159 صفحه‌ای با ایران را می‌توان با سندی که آمریکا در سال 1994 با کره‌شمالی داشته، مقایسه کرد. توافق با کره شمالی سندی 4 صفحه‌ای مبهم با پادمان‌های بازرسی و اجرایی اندکی بوده است.
وی ادامه می‌دهد:

گفت: میکروفون باز لاوروف، وزیرخارجه روسیه کار دستش داد و به خبر مهم و فوری رسانه‌های جهان تبدیل شد.
گفتم: چطور مگر؟!
گفت: لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با عادل‌الجبیر، وزیرخارجه آل‌سعود، در حالی که تصور می‌کرد میکروفون بسته است، به زبان روسی او را یک «احمق ملعون» نامید و این ماجرا بلافاصله در سراسر دنیا منتشر شد.
گفتم: خب! لاوروف چه پاسخی داده است؟
گفت: ماست‌مالی کرده و گفته است رسانه‌ها سخن او را وارونه ترجمه کرده‌اند!
گفتم: یعنی به وزیرخارجه آل‌سعود گفته است «ملعون احمق» و رسانه‌ها آن را وارونه کرده و «احمق‌ملعون»! ترجمه کرده‌اند؟!

«چه متن تصویب بشود و چه نشود» سیاست‌های جمهوری اسلامی در مبارزه با استکبار، منطقه و ... تغییر نمی‌کند. البته بدیهی است که همین اتفاق هم در اردوگاه نظام سلطه می‌افتد. آن‌ها هم سیاستشان تغییر نمی‌کند و دست از دشمنی‌شان برنخواهند داشت. تجربه‌ی مبارزه با استکبار هم  این را نشان داده است. مثلاً «در فتنه‌ی سال ۸۸ ... بعد از آنی که...خوشحال، خرسند که پای صندوق‌های رأی مردم جمع شدند و تا آخر شب رأی دادند... ناگهان از یک گوشه‌ای، فتنه‌ای شروع می‌شود؛ ما را بیدار می‌کند؛ می‌گوید: به خواب نروید... خطرهائی در مقابل شما وجود دارد... همه‌ی حوادث را اینجوری باید نگاه کرد.» (۱۳۸۹/۶/۲۵)