گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

۲۱ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

گفت: تازه چه خبر؟!

گفتم: برخی از مدعیان اصلاحات با ذوق‌زدگی از طرح ضدایرانی آمریکا برای تحریم تجاری ایران حمایت کرده‌اند!
گفت: شاید نمی‌دانند که این طرح چه مفهوم و معنایی دارد؟!
 گفتم: تحریم تجاری ایران، تحقیر کشورمان و  متهم کردن ایرانی‌ها به تروریسم از سر و کله این طرح می‌بارد، چطور ممکن است متوجه موضوع آن نشده باشند؟!  این جماعت همان‌هایی هستند که در جریان فتنه 88 هم از تحریم‌های آمریکا علیه ایران استقبال کرده بودند!
گفت: وجدان و صداقت و پاکدستی و اینجور چیزها  پیشکش، یعنی، ایرانی بودن خودشان را هم فراموش کرده‌اند؟!
گفتم: خب! ایرانی داریم تا ایرانی! یارو می‌گفت وقتی به من می‌گویند مثل بچه آدم رفتار کن! من دقیقا متوجه نمی‌شوم که باید مثل هابیل رفتار کنم یا مثل قابیل؟!
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دیروز شنبه در حاشیه اجلاس سیاست بیطرفی، همکاری بین المللی جهت صلح امنیت و توسعه که در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری آناتولی خبرگزاری رسمی ترکیه در گزارشی از این دیدار نوشت: رئیس جمهور ترکیه ، معاون اول رئیس جمهور ایران را به حضور پذیرفت.
بر اساس گزارش آناتولی این دیدار که پشت درهای بسته صورت گرفت ، 20 دقیقه به طول انجامیده و در محل اقامت اردوغان بوده است.
تصاویر منتشر شده از دیدار جهانگیری با اردوغان نیز نشان دهنده نکات قابل تاملی است ، در حالی که جهانگیری لبخند بزرگی بر لب دارد، اردوغان عصبانی است و به صورت یک طلبکار ظاهر شده است! از سوی دیگر با وجود پرچم ترکیه در تصویر و پشت سر اردوغان خبری از پرچم ایران نیست و نیز صندلی‌های در نظر گرفته شده برای دو طرف نیز متفاوت و تامل برانگیز است.

گفت: معاون اول رئیس‌جمهور گفته است؛ مشکل این است که منتقدان دولت سطح توقعات مردم را بالا برده‌اند!

گفتم: یعنی منتقدان بودند که می‌گفتند، برجام فتح‌الفتوح است! حتی آب خوردن هم به توافق هسته‌ای بستگی دارد!  و می‌گفتند؛ همه مشکلات اقتصادی با توافق هسته‌ای برطرف می‌شود! می‌گفتند؛ بعد از توافق همه تحریم‌ها برداشته می‌شود!  می‌گفتند؛ بعد از توافق 150 میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده آزاد می‌شود! می‌گفتند...
گفت: این وعده‌ها را که خود دولتمردان می‌دادند و تا حالا هیچیک از آنها هم عملی نشده است.
گفتم: ولی منتقدان از اول می‌دانستند که از برجام آبی گرم نمی‌شود و توصیه می‌کردند که با این گنده‌گویی‌ها،  اعتماد مردم را از دولت سلب می‌کنید.
گفت: کاش لااقل به یکی دو نمونه از خدمات درخور توجهی که طی 2 سال و چند ماه گذشته برای مردم انجام داده‌اند اشاره می‌کردند و بعد می‌گفتند سطح توقعات آنها بالا رفته است.
گفتم: ایول... طرف می‌گفت؛ همسرم خیلی ولخرجه، هر روز کلی پول از من می‌خواد. پرسیدند، اینهمه پول رو چیکار می‌کنه؟ گفت؛ چه می‌دونم! تا حالا که بهش ندادم تا ببینم اینهمه پول رو برای چی می‌خواد؟!

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت به خاطر برجام، 16 مورد تحریم لغو شده است.
به گزارش رجانیوز، مجید انصاری ضمن سخنانی  در جمع مردم قزوین که به دعوت علیخانی صورت گرفت، گفت: «دولت در این رابطه (برجام)  کاری کرد کارستان و با تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه، سایه شوم 16 تحریم پی‌در پی و فلج‌کننده که برخی آنها را کاغذ پاره می‌خواندند را از سر ملت و کشور برداشت.»
رجانیوز نوشت: در صورتی که آقای انصاری همچنان بر نظر خود اصرار دارد، بهتر است تا با صدور بیانیه‌ای رسمی، ضمن شمارش تنها 3 تحریمی که تاکنون بر اساس برجام لغو شده است، افکار عمومی را دراین‌باره روشن کند.  در عین حال سوال دیگری هم مطرح است و آن اینکه اگر واقعا 16 مورد تحریم لغو شده، اثر و مابه‌ازای واقعی اقتصادی آن چه بوده است؟!

گفت: در روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی عکس دشمنان تابلودار و شناخته شده جمهوری اسلامی ایران و کسانی که دست‌هایشان به خون ملت آلوده است هم چاپ و پخش می‌شود، مثل صدام و بوش و اوباما و جرج ‌سوروس و ابوبکر بغدادی و... پس چرا باید چاپ تصویر رئیس‌جمهور اسبق ممنوع باشد؟!

گفتم: مثلا اگر عکس جرج سوروس، سرمایه‌دار صهیونیست و حامی کودتاهای مخملی و قاتل مسلمانان مظلوم را چاپ کنند و زیرش بنویسند او شخصی «پاکدست، پاک‌چشم، پاک‌اندیش، منیع‌الطبع و شریف» است! چه نظری داری؟!
گفت؛ خب! اگر او را اینطوری معرفی کنند خیانت است ولی اگر خیانت‌هایش را بازگو کنند، البته که خدمت به مردم است تا او را بشناسند و فریبش را نخورند.
گفتم: ایول!... می‌گویند وکیل مدافع شخصی که به جرم وطن‌فروشی و همکاری با بیگانگان محاکمه می‌شد، خطاب به قاضی گفت؛ قربان! موکل من، شخصی میهن‌دوست، پاکدست و پاک‌اندیش است و... در این هنگام،  متهم که خودش هم از این همه تعریف و تمجید تعجب کرده بود به او گفت؛ این فردی که تعریفش را می‌کنی کیست؟!  حق‌الوکاله‌ات را از من گرفته‌ای! چرا از دیگری دفاع می‌کنی؟!

افسران - پهلوان پنبه

گفت: دیروز تعدادی از مدعیان اصلاحات که برای سخنرانی به مناسبت 16 آذر به برخی از دانشگاه‌ها رفته بودند، هیچ حرف و سخن تازه‌ای نداشتند.

گفتم: اصلا مدعیان اصلاحات و 16 آذر چه ارتباطی با هم دارند؟! حامیان آمریکا و سخنرانی به مناسبت روز آدمکشی آمریکا؟!... حالا چه گفته‌اند؟! 
گفت: همان حرفهای تکراری را مطرح کرده‌اند، مثلا بدون اشاره به جنایات سران فتنه همه آنها درباره برداشته شدن حصر آنها حرف زده‌اند!
گفتم: شخصی که برای سخنرانی پشت تریبون رفته بود، در ضمن سخنانش گفت؛ بعله، گله گوسفند به یک جوی آب رسید، یک بُز پرید، دو بُز پرید، سه بُز پرید ... مستمعین که حوصله‌شان سر رفته بود سالن را ترک کردند و بعد از نیم ساعت دیگر که بازگشتند، سخنران داشت می‌گفت؛ سیصد و پنجاه و شش بُز پرید و مجری که حسابی عصبانی شده بود، میکروفن را از دست طرف گرفت و سخنران با عجله گفت؛ اجازه بدهید! اجازه بدهید! به جای حساسش رسیده‌ام، چوپان هم پرید! حالا بفرمائید هر جا دلتان می‌خواهد بروید!
آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار خطاب به رئیس‌جمهور روسیه و در زمینه مسائل جاری این کشور مطالب و نکاتی را گوشزد کردند که پوتین در همان روز گفت: «من به عنوان رئیس‌جمهور روسیه از این مسائل غافل بودم» و از تیزبینی و ظرافت رهبر انقلاب در شگفت می‌شوند.

با گذشت چند روز از سفر رؤسای جمهور کشورهای حاشیه دریای خزر به تهران حاشیه‌های‌های جالب توجهی از این سفر آشکار می‌شود.

در همین زمینه، یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار «بولتن نیوز» گفت؛ در سفر پوتین به تهران و ملاقاتی که وی با رهبر انقلاب داشت، رئیس‌جمهور روسیه که خود از سردمداران نظام سلطه و لائیک شرق است، به شدت تحت تأثیر رهبر انقلاب قرار گرفته و این امر از حرکات حین جلسه و پس از آن پوتین مشخص بود.

به گفته این منبع آگاه، آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار خطاب به رئیس‌جمهور روسیه و در زمینه مسائل جاری این کشور مطالب و نکاتی را گوشزد کردند که پوتین در همان روز گفت: «من به عنوان رئیس‌جمهور روسیه از این مسائل غافل بودم» و از تیزبینی و ظرافت رهبر انقلاب در شگفت می‌شوند.

بنا بر این گزارش، میزان تأثر پوتین از ملاقات با رهبر انقلاب تا به حدی بوده که در بازگشت از پیش ایشان سوار بر خودروی اسکورت مخصوص خود نمی‌شود و به آقای احمدی‌نژاد می‌گوید: «آیا اجازه است که من سوار اتومبیل شما شوم؟» و به همراه تیم حفاظتی و ماشین رئیس‌جمهور کشورمان، بیت رهبری را ترک می‌کند.

گفتنی است، در شب همان روز و پس از دیدار با رهبر انقلاب، پوتین در سر سفره شام به نزد حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایگانی، رئیس دفتر رهبری رفته و با رفتاری گرم و صمیمانه و در حالی که دست بر شانه وی می‌گذارد، می‌گوید: «ما از محضر آیت‌الله خامنه‌ای بسیار استفاده کردیم.»

 

خبرگزاری ریانووستی روسیه در تحلیل سفر پوتین به تهران:
خبرگزاری ریانووستی روسیه در گزارشی به اهداف سفر پوتین به ایران پرداخته و تاکید کرد: آیت‌الله خامنه‌ای از دانش بسیار بالایی برخوردار است و بر مسائل روز بین‌الملل اشراف کامل دارند. صدها کلید نامرئی برای حل بسیاری از مسائل سیاسی و اقتصادی خاورمیانه در دستان ایشان قرار دارد.
سفر پوتین به ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های روسیه یافته و این رسانه‌ها همچنان با گذشت نزدیک به یک هفته از این سفر به تحلیل‌های خود در رابطه با آن ادامه می‌دهند. 

پیمان پولی، انفعال بانک مرکزی و فرصت همکاری با روسیه برای ضربه به توان اقتصادی آمریکا / آیا مسئولان از خواب خرگوشی بیدار خواهند شد!؟
اما این وسط خنده دار و در واقع گریه آور اوضاع سیاستمداران ایران است. ایران که بیش از همه از تحریم‎ها متضرر شده و در سایر مسائل بین المللی نیز منازعه جدی با آمریکا دارد، هنوز یک پیمان پولی درست و حسابی با شرکای تجاری خود ندارد.

دکتر علی یحیی زاده – رجانیوز: مهمترین مولفه امنیت ملی آمریکا، توان اقتصادی این کشور است. آمریکا با تولید ناخالص داخلی ۱۶.۷ هزار میلیارد دلار بالاترین توان اقتصادی را در دنیا به خود اختصاص داده است. قدرت اقتصادی هم قدرت سیاسی و نظامی را به دنبال دارد. اما این توان اقتصادی بر پایه یک سیاست پولی استوار است؛ سیاست تبدیل دلار به ارز جهانروا که بعد از جنگ جهانی دوم در دولت نیکسون پیاده سازی شد.

 

حذف دلار از مبادلات تجاری بین کشورها، در واقع مهمترین ضربه به اقتصاد و امنیت ملی آمریکاست. این راهبرد مدتهاست که در گوشه ذهن سیاستمداران کشورهای نوظهور قرار دارد. اما از نیمه دهه اول قرن ۲۱ با تشدید تحریمهای اقتصادی و استفاده ابزاری آمریکا از وابستگی کشورها به دلار، ایده دلار زدایی بیشتر تقویت شده است. با اعمال تحریم علیه روسیه، کشورهای قدرتمند نظیر هند، چین و روسیه در ایده دلارزدایی تسریع کرده اند.

 

در سال گذشته چین یوآن خود را به عنوان پول جهانروا مطرح نمود. همچنین از سامانه سوئیفت ملی به نام سیپز رونمایی کرد و بانکی مشابه بانک جهانی در آسیا ایجاد نمود. روسیه نیز سوئیفت ملی ایجاد کرد و پیمانهای پولی با شرکایش را توسعه داد. پوتین حتی دستور منع استفاده از دلار در تجارت خارجی روسیه را صادر کرد[۱]. سایر اعضای گروه بریکس نظیر برزیل و هند هم به دنبال کاهش سهم دلار در مبادلات جهانی هستند. 

 

فاصله گرفتن از دلار و یورو بیش از آنکه در آفند به امنیت آمریکا موثر باشد، در پدافند و برای اجتناب از آسیب پذیری تحریم اهمیت دارد و باید آنرا یکی از ارکان مقاوم کردن اقتصاد به حساب آورد.

 

اما این وسط خنده دار و در واقع گریه آور اوضاع سیاستمداران ایران است.

پس از سرنگونی سوخوی روسیه و خطاب به ارتش اسرائیل

درپی واکنش شدید مسکو به ترکیه در ارتباط با سرنگونی «سوخو»، رژیم صهیونیستی به ارتش این کشور دستور داد، حتی اگر جنگنده‌های روسی حریم هوایی اسرائیل را هم نقض کردند، متعرض آنها نشوند!

به گزارش ایسنا، یک افسر ارشد نیروی‌ هوایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، به دستور تل‌آویو، ارتش اسرائیل از هرگونه حمله به جنگنده‌های روسیه خودداری می‌کند.وی گفت که براساس بخشنامه دولت، حتی اگر جنگنده‌های روسیه حریم هوایی اسرائیل را نقض بکنند هم نیروی هوایی اسرائیل نباید آنها را مورد حمله قرار دهند.این افسر ارشد اسرائیلی در گفت‌وگو با خبرنگاران نظامی رژیم صهیونیستی ادامه داد: «ما برای جلوگیری از هرگونه مشکلی به جنگنده‌های روسیه نزدیک نمی‌شویم و آنها نیز به ما نزدیک نمی‌شوند. نه پیامی به آنها ابلاغ می‌کنیم و نه از آنها درخواستی داریم، فقط کاری که باید را انجام می‌دهیم.»
در ارتباط با واهمه رژیم صهیونیستی از روسیه روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز به نقل از «الکس فیشمن» تحلیلگر امنیتی نزدیک به دستگاه حاکم اسرائیل نوشت: استقرار موشک‌های پیشرفته «اس- 400» روسی در خاک سوریه، قواعد بازی را تغییر داده و خطر بزرگی برای منافع اسرائیل به شمار می‌رود.

 گفت: یادت هست روزنامه‌های زنجیره‌ای درباره «دکل گمشده» چه سر و صدایی راه انداخته و جناح سیاسی مقابل خود را متهم می‌کردند؟!

گفتم: گوش فلک هم از سر و صدایشان کر شده بود.
گفت: حالا که معلوم شده این سوءاستفاده کار فرزند یکی از وزرای فراری دولت‌های سازندگی و اصلاحات بوده است، بدجوری زیپ دهانشان را کشیده و دیگر لام تا کام درباره آن حرف نمی‌زنند!
گفتم: کشیشی، کارمند کلیسا را به جایگاه اعتراف کشانده و پرسید؛ چرا سه روز غیبت داشته‌ای؟ و کارمند کلیسا که می‌دانست کشیش دست‌بردار نیست، اشاره کرد که صدا نمی‌آید! و کشیش برای ادب کردن او، خودش در جایگاه اعتراف قرار گرفت و کارمند به جای او نشسته و پرسید؛ آن کدام کشیش است که برخلاف دستورات انجیل، مردم را سرکیسه می‌کند؟ و کشیش گفت؛ راست می‌گویی اصلا صدا نمی‌آید!
گزارش خبری تحلیلی کیهان

در پی افزایش فشارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی مسکو علیه ترکیه و بی‌تفاوتی ناتو، رئیس‌جمهور ترکیه برای خلاص شدن از شرایط غیرقابل تحمل موجود، خواستار دیدار و گفت‌وگو با همتای روس خود شد، درخواستی که بلافاصله از سوی مسکو رد شد.

بسیج دانشجویی ۱۲ دانشکده کشاورزی کشور پیرامون امحاء ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی بیانیه‌ای صادر کردند.
مبادلات تجاری ایران و اروپا با وجود توافق هسته‌ای و رفت و آمد هیئت‌های متعدد تجاری اروپایی به تهران با کاهش 11درصدی مواجه شده است.

گفت: بعد از تهدید روسیه که گفته بود سرنگونی جنگنده خود از سوی ترکیه را بی‌پاسخ نمی‌گذارد، اردوغان اعلام کرد که ترکیه عضو ناتو است و ناتو در مقابل حمله احتمالی روسیه از این کشور حمایت خواهد کرد.

گفتم: ولی بعد معلوم شد که قُپی در کرده و «ناتو»  اولا حاضر نیست به خاطر ترکیه با روسیه درگیر شود و ثانیا، در موقعیتی نیست که توان این کار را داشته باشد.
گفت: به همین علت، اردوغان فقط چند ساعت بعد، از درِ آشتی درآمد و خطاب به پوتین گفت؛ نباید روابط خود با ترکیه را نادیده بگیرد.
گفتم: وزیر خارجه ترکیه‌ هم از وزیر خارجه روسیه برای یک دیدار دوستانه دعوت کرد که پاسخ منفی شنید.
گفت: از قدیم و ندیم گفته‌اند «چرا عاقل کند کاری» که بعدش به غلط کردم بیفتد؟!

گفتم: یک پلنگ پیر در جنگل راه افتاده و به هر حیوان دیگری که می‌رسید، با تکبر می‌پرسید؛ سلطان جنگل کیست؟ و حیوانات کوچک مثل خرگوش و موش و شغال و... از ترس می‌گفتند، البته که شما... پلنگ همین سؤال را از فیل کرد و فیل خرطومش را دور کمر پلنگ پیچید و بلندش کرد و محکم به زمین  زد و حیوان فلک زده در حالی که از درد ناله می‌کرد و کمرش را مالش می‌داد، به فیل گفت؛ قربان! یک آدرس پرسیدم، خب نمی‌دانید، بفرمائید نمی‌دانم،  چرا به هوا بلندم کردید و به زمین کوبیدید؟!

«سریال نادیده گرفته شدن خطوط قرمز در اجرای برجام ادامه دارد.»

گفت: سخنگوی دولت گفته است وقتی تحریم‌ها لغو می‌شود و شرکت‌های بزرگ به ایران می‌آیند، کاری نداشته باشید که صاحبان این شرکت‌ها چه کسانی هستند و سودش به کجا می‌رود!

گفتم: یعنی همه کور باشند و دور باشند و اصلاً سؤال نکنند که قرار است این شرکت‌های بزرگ خارجی چه بلایی بر سرشان بیاورند؟!
گفت: ظاهراً خارجی‌ها سر سخنگوی دولت را کلاه گذاشته‌اند، چون، اگر این شرکت‌های خارجی کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه‌شان نیست که دلیلی ندارد از پرسش مردم و رسانه‌ها درباره ماهیت و هویتشان نگران باشند!
گفتم: یارو به یک فالگیر مراجعه کرد و گفت؛ فال فردای مرا بگیر! فالگیر کف دست او را نگاه کرد و گفت؛ پول خوبی به دست می‌آوری. یارو گفت؛ این را که خودم هم می‌دانم، چون قرار است صندوق یک بانک را خالی کنم! می‌خواستم بدانم که گیر میفتم یا نه؟!

«برخلاف شعارهای روحانی در انتخابات، سیاست‌های اقتصادی دولت وی کاملا پوپولیستی است.»

سایت تابناک با اشاره به برخی نقدهای حامیان روحانی مبنی بر پوپولیستی بودن سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد نوشت: ماهیت شعارهای دولت روحانی عبور از چنان سیاست‌هایی بود اما در حوزه اقتصادی به ویژه چند ماه اخیر انتقادات فراوانی در مورد عملکرد دولت وجود دارد؛ انتقاداتی که حتی پا را از سطح افکار عمومی جامعه فراتر گذاشت و مستقیم به داخل کابینه روحانی نیز نفوذ کرد. این انتقادات وجوه متفاوت و متمایزی دارد؛ اما مخرج مشترک همه آنها در این است که آن «تدبیر و امید» که وعده آن به آحاد جامعه داده شده بود، تاکنون دیده نشده است. ماجرای وام 25 میلیونی خودرو که به اعتقاد بسیاری ترفندی برای خارج کردن خودروسازان از رکود چند ماهه بود، و همچنین ماجرای اعطای تسهیلات خرید کالا که با محاسبه یکی از خبرگزاری‌ها تنها به 350 هزار نفر تعلق خواهد گرفت، به خوبی یادآور ماجراهای سبد کالا در ابتدای حضور روحانی در رأس اجرایی کشور بود.
اگر در آن زمان پدیده سبد کالا با توجه به شرایط خاص زمانی تجزیه و تحلیل شد و از سکویی برای توجیه برخوردار بود، بسته سیاست جدید اقتصادی  دولت به ویژه بعد از توافق هسته‌ای با این شرایط اجرایی به نظر هیچ‌گونه توجیهی ندارد. این بسته حداقل در این دو مورد نشان می‌دهد که هنوز اقتصاد کشور فاصله زیادی با سیاست‌گذاری‌های حساب شده و علمی دارد.

گفت: در خبرها آمده است که دولت 1700 تن سیب‌زمینی را برای تعدیل بازار، یعنی حفظ قیمت بالای این کالا، منهدم کرده است!

گفتم: یعنی با وجود تنگدستی اقشار مستضعف و محروم جامعه، دولت یک میلیون و هفتصدهزار کیلو سیب‌زمینی را معدوم کرده و از بین برده است که مبادا قیمت آن در بازار پایین بیاید؟!
گفت: تازه شعار مبارزه با گرانی هم می‌دهند.
گفتم: این اقدامات زشت و نفرت‌انگیز فقط در میان برخی از کلان سرمایه‌داران پول‌پرست آمریکایی نمونه داشته است. دولت موسوم به اعتدال و تدبیر و  راستگویی و معتقد به چرخیدن چرخ معیشت مردم چرا دست به این اقدام مشمئزکننده زده است؟!
گفت: دولت قبلی همین سیب‌زمینی‌ها را به جای انهدام، در میان مردم محروم تقسیم کرده بود و دولت کنونی ظاهرا برای اینکه اقدامی مشابه دولت نهم انجام ندهد، دست به این حرکت زشت و ناپسند زده است.
گفتم: امان از لج‌بازی... می‌گویند دو نفر که با هم درگیر بودند، محکوم به اعدام شده بودند. پای چوبه ‌دار از اولی پرسیدند؛ آخرین تقاضایت چیست؟ گفت؛ بگذارید خانواده‌ام را ببینم. از دومی پرسیدند؛ تقاضای تو چیست؟ گفت؛ نگذارید خانواده‌اش را ببیند!