گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

تولیدکنندگان ایرانی به دلیل افزایش واردات از چین این روزها حال و روز خوشی ندارند و برای ادامه کار تولیدی انگیز ه‌ای ندارند. دولت برنامه ای برای کاهش واردات از چین ندارد

 سه سال پیش وقتی دولت روحانی زمام امور قوه مجریه را به دست گرفت، انتقادهای زیادی را به عملکرد دولت‌های نهم و دهم داشت. دولتمردان تدبیر و امید معتقد بودند که ریشه تمام مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تصمیمات اشتباه مدیران دولت احمدی نژاد است، که باید اصلاح شود.

 

به گزارش «نسیم آنلاین» یکی از مسائلی که حسن روحانی و یارانش از سه سال پیش مدام به آن اشاره می کنند، افزایش واردات از چین در هشت سال فعالیت دولتهای نهم و دهم است. آنها معتقد بودند که این رویه دولت احمدی نژاد تولید کنندگان داخلی را به خاک سیاه نشانده و عرصه را به شدت بر آنها تنگ کرده است.

 

اولین واکنش به این مسئله را رئیس جمهور در خرداد ماه 92 و  در هنگام مبارزات انتخاباتی ابراز کرد و با انتقادات صریح خود از دولت قبل وعده داد تا در صورت پیروزی در انتخابات جلوی رشد فزاینده از چین را بگیرد. بعد از پیروزی حسن روحانی و استقرار کابینه یازدهم هم اسحاق جهانگیری از اعدادی عجیب و غریب درباره واردات صحبت کرد و اعلام کرد که دولت احمدی نژاد 700 میلیارد دلار واردات انجام داده که بخش اعظم آن مربوط به کشور چین بوده است. معاون اول روحانی همچنین گفت که دولتهای نهم و دهم با اقدامات خود در جهت واردات از چین برای کارگران چینی اشتغال درست کرده است. اما جالب اینجاست که دولت یازدهم با وجود شعارهای فراوان در زمینه جلوگیری از ورود کالاهای چینی، رکورد بی نظیری در زمینه واردات کالاهای چینی از خود به جا گذاشته است. واردات کالا از چین در نیمه دوم سال 92 کمی بیش از 6 میلیارد دلار، در سال 93  بیش از 12.7 میلیارد دلار، در سال 94 حدود 10.5 میلیارد دلار و در دو ماه اول امسال 1.2 میلیارد دلار بوده که مجموع آن از 30 میلیارد دلار فراتر می‌رود. این یعنی دولت یازدهم در سه سال گذشته بیش از 30 میلیارد دلار کالای چینی وارد کشور کرده است. این در حالی است که دولت قبل براساس آمار گمرک در هشت سال فعالیت خود چیزی در حدود 40.5 میلیارد دلار کالای چینی به کشور وارد کرده است. بنابراین اختلاف هشت سالدولت یازدهم و سه سال دولتهای نهم و دهم در واردات از چین تنها 10 میلیارد دلار است.

 

اما اگر میانگین واردات از چین در هشت سال فعالیت دولت محمود احمدی نژاد و سه سال فعالیت دولت حسن روحانی را مورد محاسبه قرار دهیم به اعداد و ارقام جالبتری می رسیم. اگر 40.5  میلیارد دلار واردات از چین در دولتهای نهم و دهم را تقسیم بر هشت سال فعالیت این دولت در قوه مجریه کنیم مشخص می شود که دولت احمدی نژاد به طور میانگین سالانه 5 میلیارد دلار کالا از چین وارد کرده است.

 

اما اگر 30 میلیارد دلار واردات کالا از چین در دولت روحانی را تقسیم بر سه سال فعالیت آنها در قوه مجریه کنیم مشخص می شود که دولت یازدهم به طور میانگین سالانه 10 میلیارد دلار کالا از چین وارد کرده است.

 

بنابراین می توان گفت در واقع دولتی برای کارگران چینی اشتغال ایجاد کرد که بیشترین انتقاد را از رشد واردات کالا از چین کرده است. دولت روحانی به طور میانگین دو برابر دولت احمدی نژاد از چین کالا وارد کشور کرده و حالا باید در این زمینه پاسخگو باشد. باید دید با وجود این آمار و ارقام دولتمردان تدبیر و امید هنوز می توانند از شتاب گرفتن واردات از چین در دولت قبل انتقاد کنند؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">