گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

به دلیل نزدیک شدن به انتخابات ۹۶، بودجه عمرانی آب رفت/ کاهش بودجه عمرانی عمیق شدن رکود را در پی دارد، رکودی که سال‌های آینده تأثیرش آشکار می‌شود

ابوالقاسم حکیمی ‌‎پور، اقتصاددان و فارغ التحصیل دکترای توسعه از دانشگاه کالیفرنیا در گفتگو با نسیم گفت: متأسفانه بودجه‌ریزی ما هنوز سنتی است و بودجه ریزی عملیاتی نداریم، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور عنوان می‌کند که بودجه عمرانی را باید کاهش داد!

 

کاهش بودجه عمرانی عمیق شدن رکود را در پی دارد

وی ادامه داد: در واقع یکی از بزرگترین اشکالات دولت فعلی این است که هرگاه کسری بودجه پیدا می‌کند بلافاصله بودجه عمرانی را کاهش می‌دهد!

این استاد دانشگاه تأکید کرد: کاهش در بودجه عمرانی موجب می‌شود تا عملا رکود عمیق تر شده و شدت یابد، زیرا کارهای عمرانی مختل شده و عملا بیکاری گسترش می‌یابد. البته عمیق تر شدن رکود میانسال خواهد بود و ممکن است 2 الی 3 سال بعد اثرات خود را بگذارد.

وی با بیان این موضوع که بودجه جاری شامل حقوق و دستمزد است به «نسیم آنلاین» گفت: دولت به این نوع بودجه دست نمی‌‍زند زیرا می‌داند ممکن است نارضایتی و سر و صدا را به همراه داشته باشد بنابراین از آن جهت که انتخابات نیز نزدیک است ترجیح می‌دهد تا به این بودجه دست نزند.

 

 

کاهش بودجه عمرانی کاملا سیاسی است

این اقتصاددان اظهار داشت: متأسفانه باید گفت که این کاهش بودجه عمرانی کاملا سیاسی است تا این که عملیاتی باشد، دولت در این سه سال و اندی به هیچ عنوان ساختاری کار نکرده است و الان نیز به این فکر است که در انتخابات چگونه رأی بیاورد.

وی با تأکید بر این مطلب که اشتباه بزرگ دولت این است که حتی بودجه را نیز سیاسی می‌کند تا این که اقتصادی و علمی باشد، خاطرنشان کرد: زمانی که دولت حاضر نیست تا به بودجه جاری دست بزند به منزله این است که بدنه دولت در حال ضخیم‌تر شدن است، در این مدت نیز بودجه جاری نسبت به دولت قبل سه برابر شده است.

 

 

افزایش 3 برابری بودجه جاری نشان دهنده ریخت و پاش زیاد دولت فعلی است

حکیمی‌پور ادامه داد: 3 برابر شدن بودجه جاری نیز به این معنا است که ریخت و پاش دولت افزایش یافته است و این یعنی اینکه در 1100 روز اخیر 3 برابر قبل ریخت و پاش شده است.

وی اظهار داشت: در تمامی کشورها تلاش بر این است تا به گونه ای عمل کنند بودجه جاری محدود شده و تقاضا برای بودجه جاری افزایش پیدا نکند و در عوض آن را به بودجه عمرانی اختصاص دهند، برعکسِ آن چه که الان شاهدش هستیم.

این اقتصاددان گفت: آن قدر وضعیت بودجه عمرانی ما نابسامان است که حتی طرح مسکن مهر را هم متوقف کردیم، در حالی که همه کشورهای جهان مسکن را یکی از بخش‌های اشتغالزای آن جامعه می‌دانند.

وی اضافه کرد: متأسفانه دولت فعلی دائم می‌گوید که پول نداریم، به نظر بنده اشکال اساسی در این است که برنامه ریزی مدیریتی ما دچار یک چالش است و آن هم سیاسی است. در واقع دولت ما تولید را نیز سیاسی کرده است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: بسیاری از کالاها وارد کشور می‌شود در حالی که هیچ گونه نیازی به واردات آن‌ها نیست بنابراین تولید داخل را نیز به این ترتیب ضعیف می‌کنیم.

حکیمی‌پور بیان داشت: متأسفانه اولویت بندی درستی در تصمیمات اقتصادی وجود ندارد، به طور مثال کشور یونان در حال حاضر در اتحادیه اروپا یک کشور ورشکسته محسوب می‌شود و جالب این است که ما درست در این شرایط نفت به این کشور ورشکسته می‌دهیم.

 

 

فیش‌های حقوقی موجب بی اعتمادی مردم به دولت شد

فارغ التحصیل دکترای توسعه از دانشگاه کالیفرنیا تصریح کرد: در حالی این گونه اتفاقات رخ می‌دهد که در این شرایط نیاز است که اگر حتی یک سنت هم خرج می‌شود درست و به جا باشد. البته این گونه اقدامات در موارد دیگر نیز دیده می‌‎شود مانند موضوع حقوق‌هایی که این اواخر مطرح شد.

وی گفت: یک ایراد دیگر دولت فعلی این است که از ابتدا که بر سرکار آمد دائما از دولت قبل انتقاد کرد آن هم با اغراق، بنابراین دولت حتی در ادبیات گفتاری‌اش هم مشکل دارد.

وی در پایان با بیان این مطلب که موضوع فیش‌های حقوقی موجب شده تا مردم اعتماد خود را از دست بدهند، گفت: آرزو می کنم که کشور ما مانند هندوستان نشود که قشری از مهاراجه‌ها فوق العاده ثروتمند باشند و قشری دیگر حاضرند از شدت فقر کوپن کالاهای اساسی خود را نیز بفروشند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">