گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

اکونومیست با این نتیجه گیری که اکنون این احتمال در حال تقویت است که رئیس جمهور ایران، توافق هسته‌ای را در ایران بسیار بزرگ جلوه داده است، نوشت: برخی بر این باور بودند که گشایش اقتصادی در ایران به عادی‌سازی روابط ایران با غرب خواهد انجامید، اما واقعیت آن است که این موضوع محقق نخواهد شد.




مجله آمریکایی «اکونومیست» در گزارشی با عنوان «شکست تحریم‌ها» به نارضایتی مقامات ایرانی از روند رفع تحریم‌ها پرداخته و نوشته است: رهبر عالی ایران آیت‌الله خامنه‌ای در حال حاضر رضایتی از اجرای برجام ندارد و ماه گذشته بار دیگر تصریح کرد که هر کسی تا به حال به آمریکایی‌ها اعتماد کرده، در نهایت از آن‌ها ضرر دیده است. وی همچنین مدعی این است که هرچند ایران در مذاکرات با غرب سازش کرده؛ اما آمریکا همچنان برنامه‌های تخریبی خود را رها نکرده است.
این نشریه آمریکایی با بیان اینکه اکنون انتقاد اصلی منتقدان توافق هسته‌ای در ایران این است که غرب به تعهدات خود عمل نکرده، مدعی شد: در طول ماه‌های پس از توافق هسته ای، ایران بیشتر سانتریفیوژهای خود را متوقف و بخش مهمی از انباشته  های اورانیوم با غلظت پایین خود را نیز به خارج منتقل کرده است. ایران همچنین با نظارت ناظران آژانس موافقت کرده و اقدامات خود را به سرعت انجام داده است.
نشریه آمریکایی اما با بیان مکرر «بهانه آزمایش موشکی ایران و توانمندسازی توان دفاعی کشورمان» در ادامه می‌نویسد: یکی از مشکلاتی که اکنون توافق هسته‌ای با آن روبرو شده است، آزمایش موشک‌های بالستیک توسط ایران است، موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند و می‌توانند به جنگ‌های مستقیم یا نیابتی در منطقه دامن زنند. ایران هم چنین از حماس و حزب الله لبنان حمایت می‌کند. در نتیجه واقعیت آن است که تغییر رویه محسوسی از ایران ندیده ایم!
این نشریه در ادامه می‌افزاید: تحریم‌های غیرهسته‌ای آمریکا علیه ایران در دو مسیر ضرر زده‌اند، نخست آن که هرگونه شرکت و یا فرد آمریکایی را از معامله با ایران منع کرده و محدودیت دسترسی به دلار یا بانک‌های آمریکایی نیز به ایران لطمه زده است. نکته دوم آن است که آمریکا حق مجازات شرکت‌های خارجی در صورت معامله آنها با شرکت‌ها و نهادهای ایرانی را برای خود محفوظ نگه داشته است.
به گزارش دانا، این نشریه معتقد است که ایران درصدد کسب امتیازات بیش تری از برجام است که در مذاکرات مطرح نشده‌اند و در این باره می‌نویسد: برخی بر این باور بودند که گشایش اقتصادی در ایران به عادی‌سازی روابط ایران با غرب و کشورهای منطقه خواهد انجامید، اما واقعیت آن است که این موضوع محقق نخواهد شد.
اکونومیست با این نتیجه گیری که اکنون این احتمال نیز در حال تقویت است که رئیس جمهور ایران، توافق هسته‌ای را در ایران بسیار بزرگ جلوه داده است، نوشت: برهم خوردن توافق هسته‌ای مطمئنا به اصلاح طلبان در ایران ضربه خواهد زد و می‌تواند خاورمیانه را نیز ناامن‌تر کند. دولت اوباما می‌تواند در این زمینه کمک کند و روند همکاری بانک‌های خارجی را با ایران بهبود بخشد. ایران نیز در نهایت باید فرهنگ سازمانی خود را تغییر دهد و قوانین حسابداری و بانکی خود را به روز کند تا اطمینان سرمایه گذاران را به سوی خود جلب کند. ایران باید نهادهای خاص نظامی را متقاعد کند که پای خود را از اقتصاد بیرون گذارند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">