گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی اعلام کرد که ایران از زمان آغاز روند اجرای تعهدات، بیش از 4000 سانتریفیوژ را برچیده است. در همین حال، موسسه علوم و امنیت بین‌المللی که به سازمان جاسوسی آمریکا مشورت می‌دهد در گزارشی تاکید کرد که سرعت برچیدن ماشین‌ها در ایران بیش از حد انتظار است.
«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه با انتشار گزارش فصلی تازه‌اش در مورد ایران، تائید کرد که فرآیند برچیدن سانتریفیوژها در دو سایت نطنز و فردو آغاز شده است.
بر اساس گزارش آژانس، از زمان آغاز روند اجرای تعهدات ایران، بیش از 4000 سانتریفیوژ از دو سایت نطنز و فردو برچیده شده است.
در بخشی از این گزارش آمده است: ایران ملزم به تعلیق تمامی فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی است. از 20 ژانویه 2014، ایران UF6 غنی شده بالاتر از 5 درصد 235-U را تولید نکرده و تمام ذخایر UF6 غنی شده تا 20 درصد 235-U  ایران یا از طریق رقیق‌سازی و یا تبدیل به اکسید اورانیوم، مورد فرآوری بیشتر قرار گرفته است (پیوست 4 را ببینید). تمام فعالیتهای مرتبط با غنی‌سازی در تاسیسات اعلام شده ایران تحت پادمان آژانس است و همه مواد هسته‌ای ‍، آبشارهای نصب شده و ایستگاههای خوراک دهی و کنارگذاری در این تاسیسات تحت  اقدامات مراقبتی و نظارتی آژانس قرار دارند.
به گزارش فارس، براساس پانویس‌های گزارش، تعداد سانتریفیوژهای1- IR سایت نطنز از 15420 دستگاه به 11308 دستگاه کاهش یافته است. همچنین تعداد سانتریفیوژهای2- IR نیز از 1008 دستگاه در یک ماه قبل، به 848 دستگاه کاهش یافته است.
علاوه بر این، در مجموع تا تاریخ 15 نوامبر از سایت نطنز 4272 سانتریفیوژ جمع آوری شده و در سالن تولید B تحت نظر آژانس انبار شده است.
همچنین کاهش سانتریفیوژها در سایت فردو هم انجام شده است. براساس پانویس‌های گزارش، تعداد سانتریفیوژهای1- IRسایت فردو از تعداد 2710 به 2452 دستگاه کاهش یافته است. 
در گزارش آژانس همچنین آمده میزان ذخائر اورانیوم کم‌غنای ایران از سه ماه قبل با افزایش 460.2 کیلوگرمی به 8305.6 کیلوگرم افزایش یافته است. 
در بخش دیگری از گزارش آمده است: درحالی که آژانس به فعالیت‌های راستی آزمایی در خصوص عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در تاسیسات هسته‌ای و مکان‌های خارج از تاسیسات هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران که تحت توافقنامه پادمان هستند، ادامه می‌دهد، آژانس در وضعیتی قرار ندارد که اطمینان موثقی درباره فقدان فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران ارائه دهد، و بنابر این نمی‌تواند نتیجه گیری نماید که تمامی مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح آمیز هستند.
«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت: من در جایگاهی نیستم که علناً درباره گزارش آژانس اظهارنظر کند. ایران می‌داند برای ورود به روز اجرا(ی برجام) ملزم به انجام چه کاری است. من درباره این گزارش اظهارنظر نمی‌کنم، اما ایران می‌داند برای ورود به روز اجرا، ملزم به انجام چه کاری است.
 برگزاری جلسه اضطراری شورای حکام با موضوع مسائل گذشته ایران
به گزارش خبرگزاری‌ها، «رضا نجفی» نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آژانس مشغول نگارش ارزیابی نهایی است و ارزیابی خود را اول دسامبر (10 آذر) منتشر خواهد کرد.
نجفی افزود: «ترو واریورانتا» مدیرکل پادمان‌های آژانس در نشست فنی - توجیهی آژانس، گزارشی را که «یوکیا آمانو» درباره ایران منتشر کرده بود برای کشورهای عضو تشریح کرد و عمدتاً به مباحث فنی این گزارش پرداخت.
وی در ادامه گفت: مدیرکل آژانس، درخواست یک جلسه اضطراری خواهد داد که این جلسه اضطراری 15 دسامبر برگزار می‌شود و شورای حکام در این جلسه در مورد مسائل گذشته تصمیم گیری می‌کند.
 تکمیل امضاهای سند بازطراحی راکتور اراک 
«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مطلع شدیم که سند رسمی بازطراحی راکتور اراک به امضای همه طرف‌های ذیربط اعم از وزرای خارجه 1+5، خانم موگرینی به عنوان نماینده اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه کشورمان رسیده است.
صالحی افزود: نمایندگانی که این سند را امضا کردند، همه از طرف کشورشان تعهد سیاسی ایجاد کردند و این بر خلاف سندهای دیگر مانند سندهای تجاری است که می‌تواند خیلی ضمانت لازم را نداشته باشد و امضا‌کننده آن به تعهدش عمل نمی‌کند و صرفاً غرامت می‌پردازد.
وی در ادامه گفت: اگر همه امور به خوبی پیش رود، امیدواریم اواخر دسامبر یا حداکثر تا اواسط ژانویه شاهد لغو و برطرف شدن تحریم‌ها باشیم و وضع تجاری- اقتصادی در عرصه بین‌المللی به سبک سابقش برگردد.
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت:  آقای نجفی اشکال درستی به گزارش جدید آژانس وارد کرد که همواره ما این اشکال را وارد می‌دانیم و آن این است که ضرورتی ندارد در گزارش‌های آژانس، جزئیات فنی و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای منتشر شود.
صالحی تصریح کرد: با این حال در مجموع گزارش آقای آمانو بسیار مثبت بود و در آن اظهار شده که همه چیز طبق نقشه راه همکاری‌های ایران و آژانس پیش رفته و هیچ مسئله‌ای پیش رو نبوده که این نقطه عطفی محسوب می‌شود.
در همین حال، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی در برنامه پیشخوان خبر گفت: 10 هزار سانتریفیوژ غیرفعال در سایت‌های فردو و نطنز وجود دارد که تاکنون نیمی از آنها جمع شده است و بقیه نیز تا دو هفته آینده جمع خواهد شد.
کمالوندی افزود: پس از جمع‌آوری سانتریفیوژهای غیرفعال، نوبت 9100 سانتریفیوژ فعال است که باید 2 هزار سانتریفیوژ آن جمع آوری شود که البته این کار را گذاشته‌ایم برای 24 آذر یا 15 دسامبر و زمانی که مطمئن شدیم پرونده هسته‌ای ایران برای همیشه بسته خواهد شد.
وی در ادامه گفت: گزارش جدید آژانس منعکس‌کننده اقدامات جمهوری اسلامی ایران است و تفاوت چندانی با گزارش‌های قبلی ندارد.
 سرعت برچیدن ماشین‌ها در ایران بیش از حد
 انتظار است
به گزارش خبرگزاری‌ها، پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد: با توجه به سرعت جمع‌آوری سانتریفیوژهای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه تهران احتمالا تا نیمه ماه ژانویه برداشته خواهند شد.
در ادامه گزارش آمده است: ناظران آژانس در تمام مراحل جمع‌آوری سانتریفیوژها حضور داشته‌اند.
در همین حال، موسسه علوم و امنیت بین‌المللی که به سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) و وزارت خارجه آمریکا درباره مسائل فنی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران مشورت می‌دهد در گزارشی تاکید کرد: سرعت برچیدن ماشین‌ها در ایران بیش از حد انتظار است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">