گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

پیمان پولی، انفعال بانک مرکزی و فرصت همکاری با روسیه برای ضربه به توان اقتصادی آمریکا / آیا مسئولان از خواب خرگوشی بیدار خواهند شد!؟
اما این وسط خنده دار و در واقع گریه آور اوضاع سیاستمداران ایران است. ایران که بیش از همه از تحریم‎ها متضرر شده و در سایر مسائل بین المللی نیز منازعه جدی با آمریکا دارد، هنوز یک پیمان پولی درست و حسابی با شرکای تجاری خود ندارد.

دکتر علی یحیی زاده – رجانیوز: مهمترین مولفه امنیت ملی آمریکا، توان اقتصادی این کشور است. آمریکا با تولید ناخالص داخلی ۱۶.۷ هزار میلیارد دلار بالاترین توان اقتصادی را در دنیا به خود اختصاص داده است. قدرت اقتصادی هم قدرت سیاسی و نظامی را به دنبال دارد. اما این توان اقتصادی بر پایه یک سیاست پولی استوار است؛ سیاست تبدیل دلار به ارز جهانروا که بعد از جنگ جهانی دوم در دولت نیکسون پیاده سازی شد.

 

حذف دلار از مبادلات تجاری بین کشورها، در واقع مهمترین ضربه به اقتصاد و امنیت ملی آمریکاست. این راهبرد مدتهاست که در گوشه ذهن سیاستمداران کشورهای نوظهور قرار دارد. اما از نیمه دهه اول قرن ۲۱ با تشدید تحریمهای اقتصادی و استفاده ابزاری آمریکا از وابستگی کشورها به دلار، ایده دلار زدایی بیشتر تقویت شده است. با اعمال تحریم علیه روسیه، کشورهای قدرتمند نظیر هند، چین و روسیه در ایده دلارزدایی تسریع کرده اند.

 

در سال گذشته چین یوآن خود را به عنوان پول جهانروا مطرح نمود. همچنین از سامانه سوئیفت ملی به نام سیپز رونمایی کرد و بانکی مشابه بانک جهانی در آسیا ایجاد نمود. روسیه نیز سوئیفت ملی ایجاد کرد و پیمانهای پولی با شرکایش را توسعه داد. پوتین حتی دستور منع استفاده از دلار در تجارت خارجی روسیه را صادر کرد[۱]. سایر اعضای گروه بریکس نظیر برزیل و هند هم به دنبال کاهش سهم دلار در مبادلات جهانی هستند. 

 

فاصله گرفتن از دلار و یورو بیش از آنکه در آفند به امنیت آمریکا موثر باشد، در پدافند و برای اجتناب از آسیب پذیری تحریم اهمیت دارد و باید آنرا یکی از ارکان مقاوم کردن اقتصاد به حساب آورد.

 

اما این وسط خنده دار و در واقع گریه آور اوضاع سیاستمداران ایران است. ایران که بیش از همه از تحریم‎ها متضرر شده و در سایر مسائل بین المللی نیز منازعه جدی با آمریکا دارد، هنوز یک پیمان پولی درست و حسابی با شرکای تجاری خود ندارد. این فضاحت به حدی رسیده که اخیرا روسیه از ایران خواسته است (بجای اینکه برعکس باشد) که در تجارت از پولهای محلی استفاده شود[۲]

 

دولت دولتِ رکود است. حال و حوصله هیچ سیاست پر زحمتی را ندارد و تنها به امید پسا تحریم نشسته است. هم سن و سال وزرا این را نشان میدهد و هم عملکرد آقایان. تنها یک برنامه اقتصادی از این دولت مشاهده شد (طرح سلامت) که آنهم اخیرا به گِل نشسته و معلوم شد بدون تامین اعتبارات با کسری بودجه سنگین مواجه شده است. در بخش پولی وضعیت وخیمتر است. بانک مرکزی اراده و توان لازم برای پیشبرد موضوعات راهبردی ندارد و از عهده اداره مسائل جاری خود نیز عاجز است. وضعیت نابسامان نرخ سود بانکی، معوقات بانکی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و موسسات مالی غیر مجاز بیانگر این واقعیت است.

 

متاسفانه شعارها و راهبردهای رهبری در خارج از بهتر از داخل اجرا میشود. همین وضعیت ادامه یابد چند سال بعد باید در کلاسهای اقتصاد، مدل پیاده سازی شده اقتصاد مقاومتی در روسیه به عنوان کیس موفق عملی تدریس شود! 


[۱] . www.valuewalk.com/۲۰۱۵/۱۰/putin-wants-u-s-dollar-banned-from-russian-trade/

[۲] . http://sputniknews.com/politics/۲۰۱۵۱۱۲۳/۱۰۳۰۶۲۳۰۹۰/russia-iran-trade.html

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">