گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد که در صورت عدم توافق با ایران، توانایی واشنگتن برای حفظ تحریم‌ها ممکن نبود.


پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در وین و انتشار متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با نیویورک تایمز با ادبیاتی تهدید‌آمیز مدعی شد: ما می‌توانیم اگر بخواهیم و انتخاب کنیم ارتش ایران را از بین ببریم.
اوباما افزود: آمریکا علی‌رغم اینکه می‌دانست صدام در جنگ با ایران سلاح شیمیایی استفاده می‌کند، از وی حمایت کرد.
وی مدعی شد: تحریم‌هایی که اقتصاد ایران را فلج کرد و در نهایت آنها را به میز (مذاکره) کشاند به خاطر موافقت و توافق جهان با ما بود.
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: من سعی کردم به افرادی از جمله نخست‌وزیر نتانیاهو توضیح دهم که در صورت عدم توافق با ایران، توانایی ما برای حفظ این تحریم‌ها عملی نبود. 
به گزارش فارس، اوباما مدعی شد: ما به آنها گفتیم با توجه به رفتار گذشته شما و تردید و ظن شدید ما و شواهدی مبنی بر تلاش‌هایی برای نظامی کردن برنامه هسته‌ای‌تان، فعالیت‌های ثبات‌زدایی که در منطقه دارید و حمایت‌های شما از تروریسم، برای اینکه ما به حرف شما اعتماد کنیم، کافی نیست شما باید به ما ثابت کنید که تنها در حال ایجاد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز هستید.
وی در ادامه ضمن تکرار ادعاهای گذشته گفت: به ایرانی‌ها می‌گویم که این یک فرصت تاریخی است. اقتصاد آنها در نتیجه تحریم‌ها راکد و ایستا باقی مانده است. اکنون آنها توانایی آن را دارند که با اتخاذ برخی اقدامات قاطعانه روابطشان را به سمت روابط سازنده‌تر با جامعه جهانی سوق دهند. ضروری نیست که آنها در بدنام کردن اسرائیل یا تهدید اسرائیل یا رد هولوکاست مشهور باشند.
 فکت شیت آمریکا: ایران به بازرسی‌های فوق‌العاده متعهد شده است
به گزارش خبرگزاری‌ها، دولت آمریکا سه‌شنبه شب ساعاتی پس از اعلام پایان مذاکرات وین، متنی را منتشر کرد و به تشریح توافقات صورت‌گرفته پرداخت. در فکت شیت آمریکا آمده است:
- به لطف این توافق هسته‌ای، ایران باید ذخایر اورانیوم خود را 98 درصد کاهش دهد و ضمنا سطح غنی‌سازی خود را در 3/67 درصد حفظ می‌کند که این سطح به مراتب پائین‌تر از سطح لازم برای ساخت یک بمب است.
- در حال حاضر ایران حدود 20000 سانتریفیوژ در سایت‌های نطنز و فردو دارد. اما ذیل توافق، ایران باید تعداد سانتریفیوژهای خود را برای 10 سال آینده، به 6104 دستگاه کاهش دهد.
- هیچ‌گونه غنی‌سازی‌ای در تأسیسات فردو مجاز نبوده و تنها سانتریفیوژ‌هایی که ایران می‌تواند از آن‌ها استفاده کند، قدیمی‌ترین و کم‌بازده‌ترین مدل آن‌هاست.
- ذیل این توافق رآکتور اراک بازطراحی خواهد شد، به نحوی که دیگر نتوان از آن برای تولید پلوتونیوم سطح تسلیحاتی استفاده کرد.
- همچنین تمام میله‌های سوخت استفاده شده تا زمانی که این رآکتور وجود دارد، به خارج از کشور منتقل می‌شود.
- ایران تا دست کم 15 سال آینده، قادر نخواهد بود که حتی یک رآکتور آب سنگین دیگر بسازد.
-  براساس توافق هسته‌ای جدید، ایران به نظارت، راستی‌آزمایی و بازرسی‌های فوق‌العاده و بسیار قدرتمند، متعهد شده است.
-  اگر بازرسان آژانس از وجود یک مکان مشکوک مطلع شوند،‌ از آنجا که ایران با اجرای پروتکل الحاقی برای توافقنامه پادمان‌های آژانس موافقت کرده است، اجازه دسترسی بازرسان و همچنین بازرسی آن‌ها از هر مکانی که به آن سوءظن دارند را می‌دهند.
 کری: حفظ پرونده در ذیل فصل هفتم
 و حفظ تحریم‌ها نشانه پیروزی ماست
همچنین به گزارش خبرگزاری‌ها، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: محدودیت‌های اعمال شده درباره ایران ادامه می‌یابد.
کری افزود: تحریم‌های تسلیحاتی برای مدت پنج سال ادامه خواهد داشت و تحریم‌های موشکی نیز برای مدت هشت سال ادامه خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: ما به نوعی پیروزی در این زمینه دست یافتیم زیرا نه تنها تحریم‌ها را حفظ کردیم بلکه این پرونده را در ذیل فصل هفتم حفظ کردیم که شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌تواند درباره آن اقدام کند.
وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: احساس می‌کنم این توافق بسیار قوی است و من بسیار خوشحال هستم.
 تخت روانچی: ماه زیر ابر نمی‌ماند
«مجید تخت روانچی» عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به ادعای برخی مقامات آمریکا مبنی بر تدریجی بودن لغو تحریم‌ها گفت: بالاخره متن توافق منتشر می‌شود و ماه زیر ابر نمی‌ماند. تخت روانچی افزود: پس از انتشار متن اصلی و ضمایم آن مشخص می‌شود که محتوای آن چیست و سخنان دو طرف روشن خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: همان طور که وزیر امورخارجه گفتند در مرحله نخست همه تحریم‌های اقتصادی، مالی، تجاری و بانکی برداشته خواهد شد و این موضوع به‌طور بسیار روشن در متن توافق مشخص است.
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در ادامه گفت: وقتی موعد اجرای توافق برسد مشخص است که هر یک از دو طرف چه کارهایی باید انجام دهند آنان در یک روز مشخص که معلوم است، تعهد می‌کنند که تحریم‌ها را بردارند و زمانی که این تعهد را ادا کردند ما کارمان را آغاز می‌کنیم.
تخت روانچی اظهار داشت: زمانی که تعهدات دو طرف به انتها رسید، تحریم‌ها بطور کامل برداشته خواهد شد.
 اولاند: در صورت تخلف ایران
 تحریم‌ها بازمی‌گردد
به گزارش فارس، روزنامه فرانسوی فیگارو در خبری اعلام کرد: یک دیپلمات فرانسوی گفت توافق منعقده در خصوص برنامه هسته‌ای ایران منجر به لغو تدریجی تحریم‌های اعمال شده بر این کشور از ابتدای سال 2016 به بعد خواهد شد و در صورت بروز تخلف از سوی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعهداتش، تحریم‌ها مجددا برقرار خواهند شد.
در ادامه خبر آمده است: نخستین تحریم‌ها تا پیش از نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است اواسط ماه دسامبر با هدف تأکید بر پایبندی ایران به تعهداتش برگزار شود، لغو نخواهند شد.
«فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه نیز با اشاره به جمع‌بندی مذاکرات ایران و 1+5 مدعی شد: ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت چرا که ما می‌توانیم آن را مورد بازرسی قرار دهیم و اگر تخلفی صورت گرفته باشد می‌توانیم مجددا تحریم‌ها را برقرار کنیم.
 صالحی: نشاط هسته‌ای کشور بیشتر می‌شود
«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران گفت: دستاورد وین پارادایم روابط بین‌الملل را تغییر می‌دهد.
صالحی افزود: پارادایم روابط بین‌الملل از این پس عوض می‌شود که کشوری در حال توسعه توانست جایی برای خود در بین کشورهای توسعه‌یافته ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان امین شما و کسی که مسئول است می‌گویم که نشاط هسته‌ای کشور نه تنها کمتر نمی‌شود بلکه بیشتر هم خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که برخی شاید بگویند محدودیت هسته‌ای چطور با نشاط هسته‌ای همراه خواهد بود، اظهار داشت: ما صنعت هسته‌ای را وارد فازی خواهیم کرد که از نظر هزینه و فایده معنا داشته باشد. تا به امروز به دلیل آنکه مجبور بودیم روی پای خود بایستیم هزینه فراوانی کردیم و البته به همه چیز رسیدیم اما از این پس باید طوری حرکت کنیم که برایمان فایده هم داشته باشد و با این اتفاق شاهد قدم‌هایی در آینده خواهیم بود.
صالحی تصریح کرد: در گذشته غنی‌سازی، آب ‌سنگین و فردو را حرام می‌دانستند اما امروز همه آنها پابرجاست و به گونه‌ای بهتر از گذشته پیش خواهد رفت.
 تحریم‌های حقوق بشر و تروریسم
 مانع حضور سرمایه‌گذاران خارجی
خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد: علی‌رغم جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، برخی از سخت‌گیری‌های آمریکا در خصوص همکاری‌های تجاری با تهران همچنان پابرجا خواهد ماند. سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌هایی که قدمت آنها به پیش از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بازگشته و مربوط به ادعاهایی نظیر حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر می‌شود. 
رویترز افزود: شرکت‌های آمریکایی همچنان اجازه حضور در اقتصاد ایران را ندارند.
نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت: با این توافق و نظارت سخت از برنامه هسته‌ای ایران، بسیاری از تحریم‌های این کشور بر سر جای خود باقی خواهند ماند و می‌توان به تحریم‌های اعمال شده به سبب حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر اشاره کرد که به قوت خود باقی می‌مانند.
 در ادامه گزارش آمده است: علاوه بر این، برنامه هسته‌ای ایران و نحوه مصرف پول‌هایی که به دست ایران می‌رسد از سوی آمریکا رصد دقیق خواهد شد.
نیویورک تایمز افزود: ایران 98 درصد از اورانیوم‌های غنی شده خود را کاهش خواهد داد و از شمار سانتریفیوژهای خود خواهد کاست. حتی بسیاری از این محدودیت‌های گوناگون برای 10 تا 25 سال نیز اعمال می‌شود و توافق شده است که آژانس نظارت گسترده‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد.
 گزارش آمریکا به شورای همکاری خلیج فارس
به گزارش فارس، «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد «جان کری»‌ وزیر خارجه آمریکا در تماس‌های تلفنی وزرای خارجه 6 عضو شورای همکاری (عربستان، امارات، کویت، عُمان، بحرین و قطر) را در جریان جزئیات جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 قرار داد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">