گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

نتیجه تصویری برای زنگنه

 دکترسید مسعود میرکاظمی: مدت‌هاست بحث استیضاح وزیر نفت مطرح است، نه فقط به خاطر کرسنت، بلکه به دلیل عملکرد ایشان، چون تمامی پروژه‌ها در این وزارتخانه خوابیده و ایشان منتظر ۱+۵ است. در دیپلماسی انرژی ایشان حرکت‌هایی کرد، در گاز پاکستان و برخوردی که با روسیه شد و روسیه اعلام کرد گاز اروپا را قطع می‌کنم و ایشان اعلام کرد من گاز را وصل می‌کنم، در مورد داعش که به مراکز نفتی عراق حمله و هزینه‌هایی را بر این کشور تحمیل کرد، قیمت نفت داشت بالا می‌رفت و ایشان گفت جبران می‌کنم و تأثیر گذاشت و قیمت پایین آمد، عملکرد منفی که در اوپک انجام گرفت و ایران عین عربستان موضعگیری و عمل کرد. این‌ها مطالبی است که در دیپلماسی انرژی ایشان جای بحث دارد. راجع به فازهای پارس جنوبی ایشان دارد روی عملکرد دولت قبلی مانور می‌دهد.

 

در دولت‌های کارگزاران و اصلاحات مجموعاً هشت فاز به شکل ناقص کار شده و پرونده‌هایی مثل استات‌اویل، توتال و کرسنت مربوط به آن زمان بود. در دولت سابق این‌ها به شرکت ایرانی واگذار شد. فاز ۱۲ را که اخیراً افتتاح کردند، زمانی که به وزارت نفت رفتم فقط یک زمین تسطیح شده بود. این فاز ۷۵ میلیون مترمکعب گاز را تأمین می‌کند که با ۹۲ درصد پیشرفت آخر دولت دهم تحویل دولت یازدهم داده شد، بعد از ۲۰ ماه اعلام کردند که از آن بهره‌برداری شده است، در صورتی که مهم‌ترینش زمان آقای قاسمی بود که به شبکه گاز وصل شد. فازهای دیگر هم به همین ترتیب. سؤال اساسی این است که فازهای پارس جنوبی ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۱، ۲۲ و... با چه درصدی تحویل دولت یازدهم شده و امروز چه درصدی است؟ این سؤال هم مطرح شده است که امروز باید بیایند و پاسخ بدهند.

تقریباً می‌توانیم بگوییم میدان‌های مشترک غیرفعال شده‌اند. این‌ها در دولت دهم شتاب خوبی گرفته بود. متأسفانه الان رو به تعطیلی هستند. بازسازی پالایشگاه‌ها و تولید بنزینشان به دلیل عدم سرمایه‌گذاری رو به کاهش است. علت توقف این است که اروپایی‌ها بیایند. علی‌رغم اینکه در کمیسیون انرژی اولین روزی که آقای وزیر محترم نفت آمد، به ایشان تذکر داده شد منتظر اروپایی‌ها نشوید، چون تا لغو کامل تحریم‌ها یعنی تا وقتی terminate آن اتفاق نیفتد اروپایی‌ها به نفت ما نمی‌آیند و کار معطل می‌شود. ایشان با عجله و سیاه‌نمایی چینی‌ها را بیرون و شرکت‌های ایرانی را رد کرد و منابع داخلی را تأمین نکرد و از خارج هم نیامد، متأسفانه قیمت نفت را هم به دلیل عملکرد منفی‌شان کاهش دادند. این امر باعث شد تمام پروژه‌های نفتی معطل شوند. روند گازرسانی به روستاها و شهرهای فاقد گاز کُند و در جاهایی متوقف شده و در پتروشیمی هیچ کار اساسی صورت نگرفته است. در میدان‌های مشترک تقریباً تعطیل کرده‌اند و آنچه که انجام شده عملکرد دولت قبل است که ایشان دارد گزارشش را می‌دهد. ان‌شاءالله یک روز که لازم شد این‌ها را با عدد و رقم مطرح می‌کنیم. در حوزه پالایشگاه بحث واردات بنزین است که اعلام کردند بنزین EURO۴ است و مجلس بررسی کرد و دید EURO۴ نیست. بعد گفتند قرار است از مرداد ماه EURO۴ بیاید. الان که اسناد را بررسی کردیم برخی از این محموله‌ها EURO۴ نیست. متأسفانه دلال‌هایی در این واسطه هستند که دارند بنزین را می‌آورند و با قیمت‌های بالایی به وزارت نفت می‌فروشند. حتی بعد از تحویل بنزین بین دو تا نه دلار افزایش قیمت دادند. به علت تحریم قراردادها را offer کردند که به نظر ما تخلف است و در این زمینه دیوان گزارشش را به مجلس داده است. برخی افراد مجهول‌الحال به عنوان دلال‌های واردکننده در لیست واردکنندگان دیده شده‌اند که به عنوان واردکنندگان بنزین دارند مطرح می‌شوند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">