گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب
بسیج دانشجویی ۱۲ دانشکده کشاورزی کشور پیرامون امحاء ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی بیانیه‌ای صادر کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، ۱۲ بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی کشور پیرامون امحاء ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی با صدور بیانیه‌ای، نبود برنامه و بازاری مشخص برای تولید محصولات چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای صادراتی را مشکل همیشگی اقتصاد دانسته و تاکید کردند:  متأسفانه به دلیل پیاده شدن مدل اقتصاد لیبرالی در کشور که نتیجه آن رکود تورمی است، وجود رفتارهای غیرمنطقی از سوی دولت همچون امحاء مقدار فراوانی از محصولات سیب‌زمینی، دور از انتظار نبوده و نیست. دولت ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی را برای تعدیل بازار، یعنی حفظ قیمت بالای این کالا، امحا کرده است(!) با توجه به وجود تنگدستی اقشار مستضعف و محروم جامعه، دولت حجم عظیمی از سیب‌زمینی را معدوم و از بین می‌برد که مبادا قیمت آن در بازار پایین بیاید در حالی که شعار مبارزه با گرانی را هم سر می‌دهد. این اقدامات زشت و به دور از منطق فقط در میان برخی سرمایه‌داران کلان پول‌پرست آمریکایی نمونه دارد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: نابود کردن ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی تنها یک چیز را در ذهن تداعی می‌کند که این مسئله تنها به دلیل نفع شخصی و نه ملی عده‌ای فرصت‌طلب در داخل انجام می‌شود که سعی در حفظ قیمت آن کرده‌اند و این جای بحث است که اقتصاد اسلامی بر پایه انسانیت و اقتصاد لیبرال بر پایه منفعت شخصی بنا شده است و دولتمردان باید بیاندیشند که در کدام سوی جریانند. 
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: سوال اساسی این است که چرا دولت موسوم به اعتدال و تدبیر و راستگویی و معتقد به چرخیدن چرخ معیشت مردم، دست به این اقدام ناپسند زده است؟! تا چه زمانی به دلیل نبود الگوی کشت و برنامه صادراتی و بطور کلی بی‌توجهی به بخش کشاورزی، به خصوص زیربخش زراعت  شاهد هدر رفتن منابع و اسراف محصولات تولیدی کشور خواهیم بود؟
دانشجویان بسیجی 12 دانشکده کشاورزی، دلیل این امر نادرست را اعتماد نکردن مسئولان به مهندسان کشاورزی دانستند و نوشتند: این بی‌اعتمادی تا حدی است که حتی از آنها به عنوان مسئول همین وزارت خانه هم استفاده نمی‌شود و نتیجه نبود تخصص و صلاحیت علمی در بحث برنامه‌ریزی کشاورزی و اجرا نشدن قوانین موجود برای الزام کشاورزان در استفاده از کارشناسان کشاورزی باعث این موضوع و موارد مشابه شده به طوری که یک سال سیب زمینی در بازار پیدا نمی‌شود و سال بعد مجبور به دفن سیب زمینی و امحاء آن می‌شوند! حال اگر دولتمردان به جای برنامه‌ریزی و آینده‌نگری، با سیاست‌هایی موجبات نوسان قیمت این محصول را فراهم آورند، وضعیت از این ‌نیز وخیم‌تر می‌شود. چرا که در سالی مانند سال ۹۲، به علت کمبود این محصول در بازارهای داخلی، دولت بر صادرات محصول، تعرفه ۱۲۰ درصدی را وضع کرد که این امر موجب عدم صادرات این محصول و برهم خوردن توافق تجاری بین تجار سیب‌زمینی شد، بدین ترتیب کشورهای هدف صادراتی با کشورهای اروپایی قرار داد بسته و در سال بعد حاضر به خرید این محصول از ایران نشدند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: این یک نمای واضح از بربریت اشرافی گری است که با وجود گرسنگی بسیاری از فقرای داخلی و خارجی، وقاحت اشرافیت سالاری به حدی می‌رسد که اینگونه بی‌محابا نعمت الهی را مبدل به نقمت می‌کنند. باید متولیان دخیل در این پروژه به میز قضائی کشیده شده تا شاید وزر و وبال این نقمت جامعه ما را احاطه نکند. 
در نهایت بسیج‌های دانشجویی 12 دانشکده کشور به مسئولان امر هشدار دادند که اگر از تکرار چنین اتفاقاتی ممانعت نشود،  قطعا با واکنش سریع و قاطع تری مواجه خواهند شد.
گفتنی است این بیانیه به امضاء بسیج‌های دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، پردیس ابوریحان دانشگاه تهران و دانشکده‌های کشاورزی دانشگاه‌های شیراز، فردوسی مشهد، ارومیه، بوعلی همدان، ساری، اراک، یاسوج، هرمزگان، رامین خوزستان و ولیعصر (عج) رفسنجان رسیده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">