گفتم گفتی گفت

دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب
خبرگزاری ریانووستی روسیه در تحلیل سفر پوتین به تهران:
خبرگزاری ریانووستی روسیه در گزارشی به اهداف سفر پوتین به ایران پرداخته و تاکید کرد: آیت‌الله خامنه‌ای از دانش بسیار بالایی برخوردار است و بر مسائل روز بین‌الملل اشراف کامل دارند. صدها کلید نامرئی برای حل بسیاری از مسائل سیاسی و اقتصادی خاورمیانه در دستان ایشان قرار دارد.
سفر پوتین به ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های روسیه یافته و این رسانه‌ها همچنان با گذشت نزدیک به یک هفته از این سفر به تحلیل‌های خود در رابطه با آن ادامه می‌دهند. 

بسیاری از رسانه‌های روسیه در بازتاب دیدار ولادیمیر پوتین با رهبر انقلاب گزارش خود را این‌گونه آغاز کردند: سفر به ایران، برای هر سیاستمدار خارجی حتی برای ولادیمیر پوتین نیز از اهمیت شایانی برخوردار است. ایران دارای تمدنی کهن و فرهنگی غنی است و همواره در جهت منافع ملی خود حرکت می‌کند. آنچه  در ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده، عدم وابستگی و دستیابی به مرز خودکفایی در همه امور است که با وجود سد بزرگ «تحریم‌های غرب و آمریکا» تا حدودی موفق شد به این مهم دست یابد.
 ولادیمیر پوتین که ظاهراً هدف اصلی وی  شرکت در مجمع کشورهای صادرکننده گاز بود، پس از ورود به فرودگاه مهرآباد مستقیماً به دیدار رهبر انقلاب اسلامی شتافت که این نشان از اهمیت بسیار بالای دیدار با رهبر ایران برای پوتین بود.
 رسانه‌های روسیه در گزارش خود افزوده‌اند: «مهم‌ترین مسئله‌ای که در دیدار پوتین و رهبر ایران مورد بررسی قرار گرفت مسئله سوریه و مبارزه با تروریسم تا نابودی کامل بود که دو کشور در این خصوص موضع‌گیری مشابهی دارند. عدم استقبال روسیه از ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا و حضور نظامی مسکو در سوریه در نتیجه ناکارآمدی این ائتلاف در سوریه معادلات منطقه را به‌کلی تغییر داد، چرا که از یک ‌سو روسیه و آمریکا علناً به مرز تقابل رسیدند و از دیگر سو ایران و روسیه بیش از گذشته به هم نزدیک شدند. بنابراین پوتین  به دنبال فرصت مناسبی برای حضور در ایران و مذاکره مستقیم با رهبر انقلاب بود که مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز بهترین بهانه و بهترین زمان برای دیدار وی با رهبر ایران بود.»
دیدار پوتین با رهبر انقلاب بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های روسی داشته است به‌نحوی‌که در برخی از رسانه‌های روسی کمتر به اصل ماجرا یعنی شرکت در مجمع کشورهای صادرکننده گاز پرداخته شد.
 خبرگزاری «ریانووستی» ضمن بازتاب دیدار پوتین و مقام معظم رهبری نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای از دانش بسیار بالایی برخوردار است و بر مسائل روز بین‌الملل اشراف کامل دارند. صدها کلید نامریی برای حل بسیاری از مسائل سیاسی و اقتصادی خاورمیانه در دستان ایشان قرار دارد. دیدار با رهبر عظیم ایران در نوع خود افتخاری بزرگ است و این افتخار فقط نصیب اشخاص خاصی می‌شود. بنابراین دیدار رئیس‌جمهوری روسیه با رهبر ایران نشان از اهمیت مسئله سوریه و نزدیکی رو به فزون ایران و روسیه است.»
گفتنی است، دیدار پوتین از ایران بعد از هشت سال صورت گرفته و این دومین بار است که شخصاً با رهبری دیدار می‌کند.
به گزارش فارس به نقل از رسانه‌های روسیه، تحکیم اتحاد ایران و روسیه در پرتو مبارزه با تروریسم در سوریه، ایجاد حس اعتمادسازی در مسائل بین‌الملل به‌ویژه حرکت موازی در راستای منافع دو کشور، توسعه روابط تجاری اقتصادی میان دو کشور در بالاترین سطح و  از بین بردن موانع موجود بر سر راه شراکت استراتژیکی دو کشور از جمله اهداف سفر پوتین به ایران به روایت رسانه‌های روسیه است. 
بر اساس این گزارش «روسیه به ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای خود در خاورمیانه می‌نگرد و ایران یکی از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه است؛ از نگاه روسیه، ایران کشوری مستقل و با اراده قوی است و با وجود تحریم‌های بین‌المللی و قرار گرفتن در منطقه بحران‌خیز توانسته است عزت و استقلال خود را حفظ کند. موضع‌گیری مشترک ایران و روسیه در قبال سوریه و وجود هر دو کشور در یک قایق تحریم، دو طرف را بیش ‌از پیش به یکدیگر نزدیک کرد، از این ‌رو مسکو آماده برقراری ارتباط در تمام پارامترها با جمهوری اسلامی است.»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">